Přechod žáků na víceletá gymnázia
Pupils'transition to multi-year gymnasium
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22228Identifiers
Study Information System: 80320
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Wildová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Český vzdělávací systém umožňuje rozdělení žáků po absolvování prvního stupně základní školy podle jejich schopností do různých typů škol. Tato diplomová práce se zabývá přechodem žáků na víceletá gymnázia a chce analyzovat klady i zápory, které s sebou tato vnější diferenciace ve školství přináší. Opírá se o fakta podložená vědeckými výzkumy a zkušenostmi odborné veřejnosti, jež často poukazují na značné nevýhody a rizika rané selekce, a proto doporučují nerozdělovat žáky v průběhu povinné školní docházky. Teoretická část diplomové práce sleduje vývoj postoje české veřejnosti k rozdělování žáků a vychází z jednotlivých výzkumů, které o této problematice pojednávají. V empirické části je podrobně rozebrána výzkumná metodologie kvalitativního výzkumu, jehož cílem bylo popsat názory a zkušenosti učitelů ZŠ a učitelů nižších ročníků víceletých gymnázií s přechodem žáků do výběrových osmi a šestiletých gymnázií v ČR. 2
Czech educational system uses distribution of pupils according to ability to different type of schools. Below diploma thesis is considering transition from primary to lower-secondary education, especially gymnasium. Risks and disadvantages oftracking in educational systems, proved by different type of researches, advice not to redistribute students based on individual abilities during compulsory education. In theoretical part there are covered attitudes of Czech society to students' redistribution together with researches and theories which analyzed this matter. In empirical part we consider methodological aspects of qualitative research we have undertaken, which aimes to analyze teachers' opinions and personal experiences regarding tracking of students into different school types, particularly transition of pupils to multi-year gymnasia at the age ofeleven. 2