Podpora a motivace neúspěšných žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Support and motivation of unsuccesful pupils from sociocultural disadvantaged environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22185Identifiers
Study Information System: 83773
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Anotace: Diplomová práce se zabývá neúspěšnými žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. V úvodu je objasněn význam dané problematiky, teoretická část pojednává o školní neúspěšnosti, jejích příčinách a dopadech na žáky. Zabývá se působením sociokulturně znevýhodněného prostředí na dítě, na jeho výchovu, vzdělávání a volný čas. Důraz je kladen na motivaci, individuální přístup učitele a způsoby výuky, včetně způsobů hodnocení s ohledem na pocity neúspěšných žáků. Pozornost je věnována i dyslexii. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu, ve kterém je z několika hledisek analyzována situace dvou neúspěšných žáků a to prostřednictvím rozhovorů, pozorování a dalších metod případové studie. Jsou stanoveny obecné i konkrétní cíle, které by měly být v rámci empirické části naplněny . Využity jsou principy akčního výzkumu, jehož základními elementy jsou akce, reflexe a revize. Poodhaleny jsou pravděpodobné příčiny daných problémů. Syntéza údajů nabízí poměrně ucelený vhled do vývojového procesu chlapců. Těžištěm empirické části je popis práce autorky s těmito žáky, včetně popisu činností a pomůcek, které pro ně vytvořila.
The thesis deals with non-achieveving pupils with socio-cultural handicap. The introduction explains the importance of the problem, while the theoretical part is concerned with school failures, their reasons and their effect on pupils. It deals with the impact of the socio-cultural handicap on the child, its learning, training, education and free time. Emphasis is laid on the motivation, the individual approach and the ways of teaching, including the marking of pupils with reference to the non-achievers' emotions. Attention is also paid to the problems arising from dyslexia. The empiric part is based on qualitative research, during which a multi-aspect analysis of two non-achievers has been carried out by means of interviews, observation and other case study methods. There are general and concrete goals which should be achieved within the empirical part. Use is made of action research principles based primarily on action, reflection and revision, leading to probable causes of problems encountered. The data synthesis offers a relatively self-contained insight in those boys'developmental process. The core of the empiric part lies in the description of my work with these pupils, including the activities and special aids which I created for them.