Herní pohybové aktivity ve prospěch tělesně postižené mládeže
Game physical activites in favor of jung disabled people
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21950Identifiers
Study Information System: 85859
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Hošková, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Název práce Herní pohybové aktivity ve prospěch kvality života tělesně postižené mládeže. Title of diploma thesis Game physical activities in favor of life kvality of young disabled people. Cíl práce Cílem práce je navrhnout a sestavit vhodný program herních pohybových aktivit, pohybových cvičení a pohybových her pro rozvoj motorických dovedností mládeže postižené dětskou mozkovou obrnou. Metoda Jedná se o případovou studii realizovanou v prostředí speciální střední školy pro tělesně postižené žáky v Janských Lázních. Předmětem sledování je vybraný homogenní soubor složený z žáků školy. K realizaci cíle bylo užito metod pozorování a testování v hodinách tělesné výchovy. Výsledky Zjištěné výsledky stanovily úroveň motorických schopností a dovedností žáků. Výsledky motorických testů a pozorování potvrdily smysl navrhnout speciální program cvičení a pohybových her v modifikované podobě pro rozvoj motorických dovedností žáků. Navržená pohybová cvičení a hry v modifikované podobě poukázaly na účelnost a význam v praxi. U žáků bylo zaznamenáno zlepšení v manipulaci s vybranými předměty a pomůckami, dále se zlepšila orientace v prostoru. Zaznamenali jsme zlepšení v oblasti socializaci, komunikace a zvládání emocí. Pohybové hry a cvičení v modifikované podobě se staly pro žáky záživnější a oblíbenou...
Title of diploma thesis Game physical activities in favor of young disabled people. Goal of diploma thesis The goal of diploma thesis is to suggest and compile appropriate program of game motion activities, motion exercises and motion games for development in motor abilities of youth suffering from Cerebral Palsy. Method This is a case study realized on the ground of special secondary school for physically disabled people in Janské Lázně. A homogeneous group consisting of the school attendants was chosen as a research object. The methods of observation and testing in physical education lessons were used to reach the goal. Results Proven results provided the level of motor abilities and skills of students. The results of motor tests confirmed the idea of proposing a special program of exercises and motion games in a modified form for development in motor skills of students. Proposed motion exercises and games in modified form shown the usefulness and importance in praxis. There were improvements recorded in the handling of selected objects and tools, the spatial orientation was improved too. We have noticed improvements in socialization, communication and dealing with emotions. Motion games and exercises in modified form became more popular among students and they became favorite part of P.E....