Zraková terapie v raném a předškolním věku
Visual therapy in the early and pre-school age.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21856Identifiers
Study Information System: 74040
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Ve své diplomové práci se zabývám zrakovou terapií v raném a předškolním věku. V teoretické části vysvětluji jednotlivé pojmy týkající se oblasti zrakové terapie, zrakových funkcí a zrakového vnímání. Dále se zmiňuji o zařízeních, která mají ve své péči děti se zrakovým postižením v raném věku. V praktické části diplomové práce se zabývám dostupností pomůcek pro slabozraké děti v předškolním věku. Srovnávám situaci dětí ve speciálních mateřských školách s dětmi integrovanými a dětmi, které mateřskou školu nenavštěvují. Zjišťuji, jak jsou dětem zpřístupněné běžné tištěné informace a jaké pomůcky jsou nejčastěji používány.
In my dissertation, I adress problems of vision therapies in early and preschool age of children. I am explaining each single term related to some kinds of vision therapies, sight perception and sight functions in the theoretical part. I also mention facilities for disabled children of preschool age. In the practical part of my dissertation, I adress accessability to aids for visually handicapped children in preschool age. I am comparing situation of children in special preschools with children being integrated and children, which do not go to preschool. I am trying to find out, how common printed informations are available and which aids are used most.