Málotřídní školství na jičínsku v minulosti a současnosti na pozadí historie školy ve slatinách
Past and present education in one - teacher schools in Jičín region on the background of educational history in Slatiny's school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21024Identifiers
Study Information System: 70750
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Křivánek, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá významem málotřídních škol ve společenském a kulturním životě obce a pozitivním vlivem na všestranný rozvoj osobnosti žáka. Mezi pozitiva málotřídního školství patří: rodinné prostředí, individuální přístup učitele, menší počet žáků, výchova k samostatnosti a zodpovědnosti, vzájemná interakce různě starých dětí a eliminace sociálně - patologických jevů. Málotřídní školy poskytují žákům možnost stejně kvalitního vzdělání jako školy plně organizované. Práce na konkrétním příkladu málotřídní školy ve Slatinách v okrese Jičín ukazuje na historickou zakotvenost tohoto typu vzdělávací instituce a jeho význam pro rozvoj obce a regionální kultury v současném vzdělávacím systému.
This thesis is analyzing the significance of one - teacher schools in the social and cultural life of a municipality and its positive influence on the overall development in the personality of its students. Among the positive aspects of one - teacher schools are such issues as: family environment, individual approach by teachers, lesser number of students, education leading to independence and responsibility, mutual interaction between children of various ages and elimination of socio - pathologic occurrences. One - teacher schools provide its students with an opportunity to get a quality education same as they would get in the fully organized large schools. In the specific example of one - teacher Slatiny'school in the Jičín municipality this thesis points to the historic establishment of this type of educational institution and its significance on the development of municipality and the regional culture in the current educational system.