Atletika v hodinách tělesné výchovy na základních školách v zemích V4
Athletics in Physical Education Lessons at Elementary Schools in the V4 Countries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203556Identifikátory
SIS: 254508
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jebavý, Radim
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Trenérství se sportovní specializací
Katedra / ústav / klinika
Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě
Datum obhajoby
12. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
základní škola, vzdělávání, tělesná výchova, atletika, učitelé, země V4, dotazník, porovnáváníKlíčová slova (anglicky)
primary school, education, physical education, athletics (track and field), teachers, V4 countries, questionnaire, comparisonNázev: Atletika v hodinách tlesné výchovy na základních akolách v zemích V4 Cíle: Cílem práce je prozkoumat a porovnat vzdlávací systémy zemí Visegrádské tyYky ( esko, Slovensko, Polsko, Maarsko) se zamYením na tlesnou výchovu a zalenní atletiky do kurikulárních dokumento. Zkoumá se rozsah a forma zakotvení atletiky, hodinová dotace, doporuené organizaní formy, podmínky akol a zájem áko. Výsledky nabízejí souhrn poznatko, které mohou inspirovat tvorbu kurikul a pedagogických koncepcí v oblasti akolní atletiky nejen v R, ale i v dalaích zemích V4. Metody: Práce vyu ívá kombinovanou výzkumnou strategii spojující analýzu kurikulárních dokumento a kvantitativní dotazníkové aetYení. Nejprve byla provedena komparativní analýza rámcových a podrobných uebních pláno, osnov a jejich komentáYo vydaných ministerstvy akolství nebo odbornými institucemi. Následn probhl kvantitativní výzkum formou online dotazníku mezi uiteli tlesné výchovy v zemích V4. Data byla zpracována deskriptivní a komparativní statistikou za úelem identifikace podobností a rozdílo ve výuce atletiky. Výsledky: Výsledky ukázaly výrazné rozdíly v pojetí tlesné výchovy. Zatímco v Maarsku je standardem pt hodin týdn, v Polsku tYi na prvním a tyYi na druhém stupni, v esku a na Slovensku pYeva ují dv hodiny. Nejlepaí...
Title: Athletics in Physical Education Lessons at Elementary Schools in the V4 Countries Aims: The aim of this thesis is to examine and compare the education systems of the Visegrad Four countries (the Czech Republic, Slovakia, Poland, and Hungary) with a focus on physical education and the inclusion of athletics in curriculum documents. The scope and form of athletics in the curriculum, the number of hours allocated to it, recommended organisational forms, school conditions, and student interest are examined. The results offer a summary of findings that can inspire the creation of curricula and pedagogical concepts in the field of school athletics not only in the Czech Republic but also in other V4 countries. Methods: The work uses a combined research strategy combining the analysis of curricular documents and a quantitative questionnaire survey. First, a comparative analysis of framework and detailed curricula, syllabuses and their commentaries published by ministries of education or professional institutions was carried out. This was followed by quantitative research in the form of an online questionnaire among physical education teachers in the V4 countries. The data was processed using descriptive and comparative statistics to identify similarities and differences in athletics teaching....
