Zobrazit minimální záznam

Planning Future from the Perspective of Students with Multiple Disabilities
dc.contributor.advisorNěmec, Zbyněk
dc.creatorFilip, Štěpánka
dc.date.accessioned2025-10-02T09:51:42Z
dc.date.available2025-10-02T09:51:42Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/203460
dc.description.abstractThis thesis explores the future aspirations of students with multiple disabilities. It aims to map how these students perceive both their near and distant future, what obstacles they anticipate, how they assess their own abilities, and who supports them in the decision- making process. The research is conducted at a primary school established by § 16 paragraph 9 of the Education Act and focuses on students in the 8th and 9th grades. The theoretical part defines the concept of multiple disabilities, describes the specific educational needs of these students, and addresses issues related to further education, employment, and the transition to adulthood. The research section outlines the objectives, research questions, and methodology. The study is conducted using a qualitative approach, based on a set of structured worksheets that were integrated into regular classroom instruction. The findings show that students have concrete and mostly realistic ideas about their future, think in context, and are able to express themselves on topics directly related to their lives. The thesis highlights the importance of support in decision-making and the need to incorporate the topic of the future as an integral part of education. The outcome of the study is a validated set of worksheets that can be used in...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá představami o budoucnosti u žáků s kombinovaným postižením. Cílem je prostřednictvím výpovědí samotných žáků zmapovat, jak vnímají svou blízkou i vzdálenou budoucnost, jaké překážky očekávají, jak hodnotí své možnosti a kdo jim při rozhodování pomáhá. Výzkum je realizován na základní škole zřizované podle § 16 odst. 9 školského zákona a zaměřuje se na žáky 8. a 9. ročníku. Teoretická část vymezuje pojem kombinované postižení, popisuje specifika vzdělávání těchto žáků a věnuje se také otázkám dalšího vzdělávání, pracovního uplatnění a přechodu do dospělosti. Ve výzkumné části jsou představeny cíle práce, výzkumné otázky a použitá metodologie. Výzkum probíhal kvalitativní formou za využití sady pracovních listů, které byly integrovány do běžné výuky. Výsledky ukazují, že žáci mají konkrétní a převážně realistické představy o své budoucnosti, uvažují v souvislostech a dokážou se vyjadřovat k tématům, která se jich bezprostředně týkají. Práce poukazuje na význam podpory při rozhodování a na potřebu začlenit téma budoucnosti jako nedílnou součást vzdělávání. Výstupem práce je ověřená sada pracovních listů využitelná v pedagogické praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Kombinované postižení, budoucnost žáků, kvalitativní výzkum, pracovní listy, speciální vzdělávání, sebereflexe žáků,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectKombinované postiženícs_CZ
dc.subjectbudoucnost žákůcs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.subjectpracovní listycs_CZ
dc.subjectspeciální vzdělávánícs_CZ
dc.subjectsebereflexe žákůcs_CZ
dc.subjectrozhodování o budoucnostics_CZ
dc.subjectMultiple disabilitiesen_US
dc.subjectstudents' futureen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.subjectworksheetsen_US
dc.subjectspecial educationen_US
dc.subjectstudent self-reflectionen_US
dc.subjectfuture decision-makingen_US
dc.titlePlánování budoucnosti z pohledu žáků s kombinovaným postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-09-11
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId284498
dc.title.translatedPlanning Future from the Perspective of Students with Multiple Disabilitiesen_US
dc.contributor.refereeHájková, Vanda
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá představami o budoucnosti u žáků s kombinovaným postižením. Cílem je prostřednictvím výpovědí samotných žáků zmapovat, jak vnímají svou blízkou i vzdálenou budoucnost, jaké překážky očekávají, jak hodnotí své možnosti a kdo jim při rozhodování pomáhá. Výzkum je realizován na základní škole zřizované podle § 16 odst. 9 školského zákona a zaměřuje se na žáky 8. a 9. ročníku. Teoretická část vymezuje pojem kombinované postižení, popisuje specifika vzdělávání těchto žáků a věnuje se také otázkám dalšího vzdělávání, pracovního uplatnění a přechodu do dospělosti. Ve výzkumné části jsou představeny cíle práce, výzkumné otázky a použitá metodologie. Výzkum probíhal kvalitativní formou za využití sady pracovních listů, které byly integrovány do běžné výuky. Výsledky ukazují, že žáci mají konkrétní a převážně realistické představy o své budoucnosti, uvažují v souvislostech a dokážou se vyjadřovat k tématům, která se jich bezprostředně týkají. Práce poukazuje na význam podpory při rozhodování a na potřebu začlenit téma budoucnosti jako nedílnou součást vzdělávání. Výstupem práce je ověřená sada pracovních listů využitelná v pedagogické praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Kombinované postižení, budoucnost žáků, kvalitativní výzkum, pracovní listy, speciální vzdělávání, sebereflexe žáků,...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the future aspirations of students with multiple disabilities. It aims to map how these students perceive both their near and distant future, what obstacles they anticipate, how they assess their own abilities, and who supports them in the decision- making process. The research is conducted at a primary school established by § 16 paragraph 9 of the Education Act and focuses on students in the 8th and 9th grades. The theoretical part defines the concept of multiple disabilities, describes the specific educational needs of these students, and addresses issues related to further education, employment, and the transition to adulthood. The research section outlines the objectives, research questions, and methodology. The study is conducted using a qualitative approach, based on a set of structured worksheets that were integrated into regular classroom instruction. The findings show that students have concrete and mostly realistic ideas about their future, think in context, and are able to express themselves on topics directly related to their lives. The thesis highlights the importance of support in decision-making and the need to incorporate the topic of the future as an integral part of education. The outcome of the study is a validated set of worksheets that can be used in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV