Plánování budoucnosti z pohledu žáků s kombinovaným postižením
Planning Future from the Perspective of Students with Multiple Disabilities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203460Identifikátory
SIS: 284498
Kolekce
- Kvalifikační práce [20513]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kombinované postižení, budoucnost žáků, kvalitativní výzkum, pracovní listy, speciální vzdělávání, sebereflexe žáků, rozhodování o budoucnostiKlíčová slova (anglicky)
Multiple disabilities, students' future, qualitative research, worksheets, special education, student self-reflection, future decision-makingTato diplomová práce se zabývá představami o budoucnosti u žáků s kombinovaným postižením. Cílem je prostřednictvím výpovědí samotných žáků zmapovat, jak vnímají svou blízkou i vzdálenou budoucnost, jaké překážky očekávají, jak hodnotí své možnosti a kdo jim při rozhodování pomáhá. Výzkum je realizován na základní škole zřizované podle § 16 odst. 9 školského zákona a zaměřuje se na žáky 8. a 9. ročníku. Teoretická část vymezuje pojem kombinované postižení, popisuje specifika vzdělávání těchto žáků a věnuje se také otázkám dalšího vzdělávání, pracovního uplatnění a přechodu do dospělosti. Ve výzkumné části jsou představeny cíle práce, výzkumné otázky a použitá metodologie. Výzkum probíhal kvalitativní formou za využití sady pracovních listů, které byly integrovány do běžné výuky. Výsledky ukazují, že žáci mají konkrétní a převážně realistické představy o své budoucnosti, uvažují v souvislostech a dokážou se vyjadřovat k tématům, která se jich bezprostředně týkají. Práce poukazuje na význam podpory při rozhodování a na potřebu začlenit téma budoucnosti jako nedílnou součást vzdělávání. Výstupem práce je ověřená sada pracovních listů využitelná v pedagogické praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Kombinované postižení, budoucnost žáků, kvalitativní výzkum, pracovní listy, speciální vzdělávání, sebereflexe žáků,...
This thesis explores the future aspirations of students with multiple disabilities. It aims to map how these students perceive both their near and distant future, what obstacles they anticipate, how they assess their own abilities, and who supports them in the decision- making process. The research is conducted at a primary school established by § 16 paragraph 9 of the Education Act and focuses on students in the 8th and 9th grades. The theoretical part defines the concept of multiple disabilities, describes the specific educational needs of these students, and addresses issues related to further education, employment, and the transition to adulthood. The research section outlines the objectives, research questions, and methodology. The study is conducted using a qualitative approach, based on a set of structured worksheets that were integrated into regular classroom instruction. The findings show that students have concrete and mostly realistic ideas about their future, think in context, and are able to express themselves on topics directly related to their lives. The thesis highlights the importance of support in decision-making and the need to incorporate the topic of the future as an integral part of education. The outcome of the study is a validated set of worksheets that can be used in...
