Zkušenosti pedagogů s poruchami příjmu potravy u žáků SŠ a 2. stupně ZŠ
Teachers' experience with eating disorders in pupils at primary and secondary schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202022Identifikátory
SIS: 280350
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kousalová, Michaela
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra společenskovědního základu v kinantropologii
Datum obhajoby
27. 8. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mentální anorexie, mentální bulimie, obezita, záchvatovité přejídáníKlíčová slova (anglicky)
anorexia nervosa, binge eating disorder, bulimia nervosa, obesityNázev: Zkušenosti pedagogů s poruchami příjmu potravy u žáků na SŠ a 2. stupni ZŠ Cíle: Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaká je obeznámenost pedagogů s poruchami příjmu potravy u žáků na středních školách a druhém stupni základních škol. Práce se zaměřuje na míru informovanosti pedagogů o poruchách příjmu potravy, schopnost rozpoznat příznaky těchto poruch a způsoby, jakými jsou tyto situace na školách řešeny. Metody: Pro sběr dat byl použit kvantitativní dotazníkový výzkum, kterého se zúčastnilo 124 pedagogů z různých typů škol v České republice. Dotazník obsahoval 14 uzavřených otázek a jednu otázku otevřenou. Otázky byly zaměřené na osobní zkušenosti pedagogů, jejich sebehodnocení v oblasti rozpoznání poruch příjmu potravy a potřebu dalšího vzdělávání. Výsledky: Výsledky ukazují, že většina pedagogů se s poruchami příjmu potravy ve své praxi setkává, přičemž zhruba polovina z nich si je jistá svou schopností tyto poruchy rozpoznat. Nejčastějšími pozorovanými příznaky jsou výrazný úbytek na váze, nedostatek energie a chuti do života, narušení sociálních vazeb a změna stravovacích návyků. Výzkum rovněž potvrzuje potřebu dalšího vzdělávání pedagogů v této oblasti, které by mohlo přispět ke zlepšení prevence a včasné intervence ve školním prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA mentální anorexie,...
Title: Teachers' experience with eating disorders in pupils at primary and secondary schools Objectives: The aim of this Bachelor's thesis was to investigate teachers' familiarity with eating disorders in secondary school and upper primary school pupils. The thesis focuses on the level of educators' awareness of eating disorders, their ability to recognize the symptoms of eating disorders, and the ways in which these situations are addressed in schools. Methods: The questionnaire included 14 closed questions and one open question. The questions focused on teachers' personal experience, their self-assessment in the field of eating disorder recognition and the need for further training. Results: The most common symptoms observed are significant weight loss, lack of energy and zest for life, disruption of social relationships and change in eating habits. The research also confirms the need for further training for teachers in this area, which could help to improve prevention and early intervention in the school setting. KEYWORDS anorexia nervosa, binge eating disorder, bulimia nervosa, obesity
