Porovnávání tělesné zdatnosti u žáků 9. tříd základních škol
A comparison of physical fitness among 9th grade primary school students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202021Identifikátory
SIS: 266520
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chrudimský, Jan
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra společenskovědního základu v kinantropologii
Datum obhajoby
27. 8. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
tělesná zdatnost, škola, tělesná výchova, pohyb, testová baterie, UNIFITTESTKlíčová slova (anglicky)
physical fitness, school, physical education, movement, test battery,UNIFITTESTNázev: Porovnání tělesné zdatnosti u žáků 9. tříd základních škol Cíl: Cílem této bakalářské práce je zjistit aktuální úroveň tělesné zdatnosti žáků 9. tříd základních škol a analyzovat možné rozdíly mezi jednotlivými skupinami. Metody: Pro tento výzkum jsou použity testy tělesné zdatnosti z baterie, které vychází z norem publikovaných Měkotou a Kovářem (1995) v knize UNIFITTEST (6-60): Tests and Norms of Motor Performance and Physical Fitness in Youth and in Adult Age. Výsledky: Studie prokázala, že u chlapců došlo mezi lety 2022 a 2025 ke zvýšení průměrného celkového výsledku z 21,9 stenů na 23,6 stenů, tj. o 1,7 stenů. Opačná situace nastala u dívek. Průměrné celkové výsledky dívek v UNIFITTESTU v roce 2022 činily 20,8 stenů, zatímco v roce 2025 klesly na 19,5 stenů. Došlo tedy k poklesu o 1,3 stenů. Závěr: Výsledky reflektují nejen biologické rozdíly mezi pohlavími v období pubescence, ale rovněž poukazují na důležitost komplexního přístupu k pohybové výchově a motivaci dětí k pravidelné fyzické aktivitě. Z uvedeného vyplývá, že změny ve výsledcích nejsou pouze důsledkem věku, ale je nutné je vědecky analyzovat v kontextu biologického, sociálního i edukačního vývoje. Klíčová slova: Tělesná zdatnost, škola, tělesná výchova, pohyb, testová baterie, UNIFITTEST
Title: A Comparison of Physical Fitness Levels Among 9th Grade Primary School Students Objectives: The aim of this bachelor thesis is to determine the current level of physical fitness among 9th grade primary school students and to analyse potential differences between individual groups. Methods: For this research, physical fitness tests from the UNIFITTEST (6-60) battery were used, based on the norms published by Měkota and Kovář (1995) in the book UNIFITTEST (6-60): Tests and Norms of Motor Performance and Physical Fitness in Youth and in Adult Age. Results: The study demonstrated that, among boys, the average total score increased from 21.9 stens in 2022 to 23.6 stens in 2025, representing an increase of 1.7 stens. In contrast, the opposite trend was observed among girls. The average total score of girls in the UNIFITTEST was 20.8 stens in 2022, but decreased to 19.5 stens in 2025, indicating a decline of 1.3 stens. Conclusion: The results reflect not only biological differences between genders during the period of puberty but also highlight the importance of a comprehensive approach to physical education and the motivation of children to engage in regular physical activity. It follows that changes in performance outcomes are not solely a consequence of age, but must be scientifically analysed...
