Efektivita implicitního a explicitního učení učení při nácviku střelby po zpracování v kategorii U12
Effectiveness of implicit and explicit learning in shooting after receving practice in the U12 category
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201677Identifikátory
SIS: 261182
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kregl, Jan
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Trenérství se sportovní specializací
Katedra / ústav / klinika
Katedra sportovních her
Datum obhajoby
1. 7. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Lední hokej, trénink střelby, implicitní a explicitní učení, efektivita střelby, motorické učeníKlíčová slova (anglicky)
Ice hockey, shooting training, implicit and explicit learning, shooting efficiency, motor learningNázev: Efektivita implicitního a explicitního učení při nácviku střelby po zpracování v kategorii U12. Cíle: Cílem je zjistit, který ze dvou přístupů (implicitní/explicitní učení) je vhodnější pro nácvik střelby po zpracování v kategorii U12. Dále také, která kombinace je efektivnější, zdali je lepší začít implicitním učením a pak přejít do explicitního učení, nebo naopak. Metodika: Jedná se o intervenční studii. Výzkum trval zhruba 3 měsíce, účastníci byli hráči hokejového týmu HC Smíchov 1913, všichni z kategorie U12. Účastnící byli rozděleni do dvou skupin, jedna skupina se učila implicitně a druhá explicitně, to se po 6 týdnech vyměnilo. Studie obsahovala dva testy, oba testy na přesnost střelby. Výzkum začal vstupním testováním, poté následoval šesti týdenní blok (fáze učení). Každá skupina měla specifickou fázi učení se specifickými drily s ohledem na vybraný přistup učení. Výzkum probíhal formou "cross over designu". Výsledky: Zásadním zjištěním je, že pořadí tréninku (explicitní vs. implicitní) nemělo statisticky významný vliv na celkový výkon ani na průběh jeho změny. Nicméně, typ učení ovlivnil počet trefených cílů, nikoliv však úspěšnost střelby. byl potvrzen významný hlavní efekt času - účastníci se v průběhu měření zlepšovali, což naznačuje pozitivní tréninkový efekt napříč skupinami....
Title: Effectiveness of implicit and explicit learning in shooting after receiving puck in U12. Goals: The aim is to find out which of the two approaches (implicit/explicit learning) is more suitable for training shooting after processing in the U12 category. Also, which combination is more effective, whether it is better to start with implicit learning and then move to explicit learning or vice versa. Methods: This is a longitudinal study. The research lasted about 3 months, the participants were players of the hockey team HC Smíchov 1913, all from the U12 category. The participants were divided into two groups, one group learned implicitly and the other explicitly, this was switched after 6 weeks. The study consisted of two tests, both tests on shooting accuracy. The research began with initial testing, followed by a six week block (learning phase). Each group had a specific learning phase with specific drills with respect to the learning approach chosen. The research took the form of a "cross over design". Results: A key finding is that the order of training (explicit vs. implicit) did not have a statistically significant effect on overall performance or the time course of change in performance. However, the type of learning affected the number of targets hit, but not shooting success. A...
