Význam herních kompenzačních prvků u dětí v mladším školním věku
The importance of compensatory play for children of younger school age
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201058Identifikátory
SIS: 271704
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Peřinová, Radka
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra společenskovědního základu v kinantropologii
Datum obhajoby
24. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kompenzační cvičení, hra, první školní období, mladší školní věk, psychosociální stránka u dětíKlíčová slova (anglicky)
compensatory exercises, play, first school period, younger school age, psychosocial aspect in childrenNázev: Význam herních kompenzačních prvků u dětí v mladším školním věku Cíle: Cílem bakalářské práce je zjistit efektivitu kompenzačních cvičení u dětí mladšího školního věku a jejich vliv na správné držení těla a případnou eliminaci svalové dysbalance. Metody: Při výzkumu bude použita diagnostická metoda, resp. vyšetřovací test dle Kleina a Thomase modifikované Mayerem, která je zcela bezbolestná. Její realizace proběhne formou motivačních her. Výsledky: Tato studie potvrzuje, že herní kompenzační cvičení mohou být velmi efektivní součástí prevence a nápravy vadného držení těla u dětí mladšího školního věku. Jejich účinnost je podpořena nejen kvantitativními daty a statistickou analýzou, ale také vizuálním hodnocením posturálních změn, které byly jednoznačně patrné. Zlepšení držení těla v oblasti pánve, břicha a hlavy naznačuje komplexní vliv cvičení na posturální osu. Méně výrazné výsledky v oblasti ramen a lopatek ukazují na nutnost delší či specificky cílené intervence. Z hlediska motivace a vnímání programu samotnými dětmi lze potvrdit vysokou míru přijatelnosti herního přístupu, který byl dětmi hodnocen pozitivně a podporoval jejich vnitřní zapojení. Klíčová slova: mladší školní věk; držení těla; kompenzační cvičení; motivace; hra
Title: The Importance of Play-Based Compensation Elements in Children of Younger School Age Objectives: The aim of this bachelor's thesis is to investigate the effectiveness of compensatory exercises in younger school-aged children and their impact on correct posture and potential elimination of muscle imbalances. Methods: The research will utilise an assessment method, specifically the Klein and Thomas test modified by Mayer. It will be conducted in the form of motivational games. Results: This study confirms that compensatory exercise in the form of games can be a highly effective component in the prevention and correction of poor posture in early school-aged children. Their effectiveness is supported not only by quantitative data and statistical analysis, but also by visual assessment of postural changes, which were clearly observable. Improvements in posture in the areas of the pelvis, abdomen, and head suggest a comprehensive impact of the exercises on the postural axis. Less pronounced results in the shoulder and scapular areas indicate the need for longer or more specifically targeted interventions. In terms of motivation and the children's perception of the program, a high level of acceptance of the playful approach was confirmed. The children rated the exercises positively, which encouraged...
