Kognitivní myšlení ve sportu
Cognitive thinking in sport
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201055Identifikátory
SIS: 273570
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Brtník, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě
Datum obhajoby
24. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kognitivní funkce, sportovní výkon, paměť, pozornost, rozhodování, mentální trénink, stres, neurovědaKlíčová slova (anglicky)
cognitive functions, athletic performance, memory, attention, decision-making, mental training, stress, neuroscienceNázev práce: Kognitivní myšlení ve sportu Cíl práce: Cílem práce je analyzovat vliv klíčových kognitivních funkcí na sportovní výkon včetně jejich neurobiologických základů a specifických projevů v individuálních, týmových i elektronických sportech. Metody práce: Práce má charakter teoreticko-rešeršní studie založené na odborné literatuře z oblasti kognitivní psychologie, neurověd a sportovní vědy, doplněné o případovou studii zaměřenou na vliv kognitivního tréninku rozhodování u sportovců. Výsledky: Byla identifikována klíčová role systematického rozvoje kognitivních schopností pro optimalizaci výkonu, zlepšení adaptace ve stresových situacích a zvýšení mentální odolnosti sportovců, přičemž byly popsány konkrétní přístupy tréninku využívané ve vrcholovém sportu. Závěr: Výsledky potvrzují, že cílený rozvoj kognitivních funkcí představuje nedílnou součást moderní sportovní přípravy. Je zdůrazněna potřeba individualizace mentálního tréninku a využívání technologií, které zvyšují ekologickou validitu tréninkových situací a podporují efektivní rozhodování v dynamických podmínkách soutěže.
Objective: The aim of the thesis is to analyse the influence of key cognitive functions on athletic performance, including their neurobiological foundations and specific manifestations in individual, team, and electronic sports. Methods: The thesis is a theoretical literature review based on scholarly sources from cognitive psychology, neuroscience, and sports science, supplemented by a case study focused on the effects of decision-making cognitive training in athletes. Results: The systematic development of cognitive abilities was identified as a key factor in performance optimisation, improved adaptation under stress, and enhanced mental resilience. Specific training approaches used in elite sports were described. Conclusion: The findings confirm that targeted development of cognitive functions is an integral part of modern athletic preparation. Emphasis is placed on the individualisation of mental training and the use of technologies that enhance the ecological validity of training scenarios and support effective decision-making in dynamic competitive environments.
