Vztah mezi změnami motorických schopností a kognitivních funkcí u předškolních dětí s odstupem jednoho roku
The Relationship Between Changes in Motor Skills and Cognitive Functions in Preschool Children Over a One-Year Interval
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200957Identifikátory
SIS: 272305
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Musálek, Martin
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra společenskovědního základu v kinantropologii
Datum obhajoby
23. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
TGMD-2, IDS-P, longitudinální studie, tělesná zdatnost, hrubá motorikaKlíčová slova (anglicky)
TGMD-2, IDS-P, longitudinal study, physical fitness, gross motor skillsNázev: Vztah mezi změnami motorických schopností a kognitivních funkcí u předškolních dětí s odstupem jednoho roku Cíl: Cílem této diplomové práce je zjistit vztah mezi změnami motorických schopností a kognitivních funkcí u předškolních dětí s odstupem jednoho roku Metody: Výzkum byl proveden formou longitudinální studie, která sledovala 61 dětí ve věku 4-6 let po jednom roce. Byly použity různé testy pro hodnocení hrubé motoriky, tělesné zdatnosti a kognitivních funkcí, včetně Test of Gross Motor Development (TGMD-2) a Inteligenční a vývojové škály pro předškolní děti (IDS-P). Data byla analyzována pomocí komparativní, korelační a vícenásobné regresní analýzy. Výsledky: Výsledky ukázaly, že ačkoli u dětí došlo k mírnému zlepšení v motorických i kognitivních testech, nebyly nalezeny statisticky významné vztahy mezi změnami v těchto oblastech. Chlapci projevili vyšší zlepšení v některých kognitivních i motorických testech, zatímco dívky v jiných, což naznačuje individuální variabilitu bez jasného trendu. Hypotézy o existenci silné pozitivní korelace mezi změnami motoriky a kognice nebyly potvrzeny. Závěr: Závěrem práce je, že vztah mezi změnami motorických schopností a kognitivních funkcí u dětí předškolního věku není jednoznačný. Ačkoli došlo k mírnému zlepšení ve všech sledovaných oblastech,...
Title: The Relationship Between Changes in Motor Skills and Cognitive Functions in Preschool Children Over One Year Objective: The objective of this thesis is to investigate the relationship between changes in motor skills and cognitive functions in preschool children over a one-year period. Methods: The research was conducted as a longitudinal study, following 61 children aged 4-6 years over one year. Various tests were used to assess gross motor skills, physical fitness, and cognitive functions, including the Test of Gross Motor Development (TGMD-2) and the Intelligence and Development Scales for Preschool Children (IDS-P). Data were analyzed using comparative, correlational, and multiple regression analyses. Results: The results showed that while there was a slight improvement in both motor and cognitive test scores, no statistically significant relationships were found between changes in these areas. Boys demonstrated greater improvement in some cognitive and motor tests, while girls improved in others, indicating individual variability rather than a clear trend. The hypotheses regarding a strong positive correlation between changes in motor skills and cognition were not supported. Conclusion: In conclusion, the relationship between changes in motor skills and cognitive functions in preschool...
