Úroveň potravinové gramotnosti týkající se živočišných produktů u studentů středních škol
Level of food literacy regarding animal products of high school students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200915Identifikátory
SIS: 273116
Kolekce
- Kvalifikační práce [3381]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jeřábková, Marina
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Nutriční terapie
Katedra / ústav / klinika
Ústav hygieny 3. LF UK
Datum obhajoby
23. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
74 Souhrn Bakalářská práce se věnuje tématu potravinové gramotnosti zaměřené na živočišné produkty u studentů středních škol. V teoretické části je definována potravinová gramotnost a dále jsou rozebrány kapitoly o jednotlivých skupinách potravin živočišného původu a hygieně v kuchyni. Také jsou popsány rámcové vzdělávací programy a obsah věnovaný výživě, který má být v hodinách probrán na základní a střední škole. V závěru teoretické části jsou nastíněny cíle Ministerstva zemědělství v dokumentu Strategie bezpečnosti potravin a výživy 2030. Praktická část zahrnuje dotazníkové šetření provedené se studenty závěrečných ročníků Střední průmyslové školy potravinářských technologií Podskalská v Praze a Gymnázia v Písku. Dotazník obsahoval 24 otázek, které byly rozděleny podle skupin potravin a poslední kapitola je věnována hygieně v kuchyni. Byly formulovány tři výzkumné otázky: 1. Liší se úroveň potravinové gramotnosti studentů na jednotlivých školách? 2. Je úroveň potravinové gramotnosti rozdílná u studentek a studentů? 3. Je úroveň potravinové gramotnosti vyšší u studentů, kteří si připravují stravu denně nebo u těch, kteří si ji vůbec nepřipravují? Úroveň gramotnosti studentů se výrazně nelišila podle školy. Přesto nečekaně 13 otázek z 24 lépe zodpověděli studenti z Gymnázia Písek. Rozdíly v odpovědích...
75 Summary The bachelor's thesis addresses the topic of food literacy with a focus on animal products among high school students. In the theoretical section, food literacy is defined, followed by chapters on individual groups of animal-based foods and kitchen hygiene. Additionally, the section describes the framework of educational programs and the nutrition-related content intended to be covered in primary and secondary school classes. The conclusion of the theoretical part outlines the objectives of the Ministry of Agriculture as stated in the "Food and Nutrition Security Strategy 2030" document. The practical section includes a questionnaire survey conducted with final- year students from the Secondary School of Food Technology in Podskalská, Prague, and the Gymnasium in Písek. The questionnaire comprised 24 questions categorized by food groups, with the last section dedicated to kitchen hygiene. Three research questions were formulated: 1. Does the level of food literacy differ between students of the two schools? 2. Is there a difference in food literacy levels between male and female students? 3. Is the level of food literacy higher among students who prepare meals daily than those who do not? The study found no significant differences in students' food literacy levels based on their school....
