Simulace ve výuce intenzivní péče
Simulation teaching in the intensive care education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200442Identifikátory
SIS: 269714
Kolekce
- Kvalifikační práce [3381]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Dinaburský, Dmitrij
Oponent práce
Klementová, Olga
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Intenzivní péče
Katedra / ústav / klinika
Klinika anesteziologie a resuscitace 3. LF UK a FNKV
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
simulace, intenzivní péče, zdravotnické vzdělávání, klinické scénáře, netechnické dovednosti, akční výzkum, simulační výuka, objektivní hodnocení, OSCEKlíčová slova (anglicky)
simulation, intensive care, healthcare education, clinical scenarios, non-technical skills, action research, simulation-based learning, objective assessment, OSCETato diplomová práce se zabývá využitím simulačního vzdělávání v oboru intenzivní péče a jeho potenciálem pro rozvoj klinických i netechnických dovedností studentů. Hlavním cílem bylo navrhnout, vytvořit a otestovat tři automatizované simulační scénáře, které modelují akutní klinické situace: intoxikaci opioidy, septický šok s následnou zástavou oběhu a traumatickou amputaci s masivním krvácením. Scénáře byly zpracovány v simulačním softwaru Laerdal SimDesigner, přičemž důraz byl kladen na automatizaci průběhu, realističnost a možnost objektivního hodnocení výkonu studentů pomocí hodnoticích škál. Po jejich implementaci následovalo testování v simulačním centru za účasti 20 studentů oboru intenzivní péče. Získaná zpětná vazba a pozorování byly využity k úpravě scénářů a vyhodnocení jejich přínosu. Výsledky ukazují, že simulační scénáře podporují rozvoj praktických dovedností, klinického myšlení a schopnosti rozhodovat se pod tlakem. Vytvořené scénáře se ukázaly jako vhodný nástroj nejen pro výuku, ale i pro hodnocení studentů v rámci praktických zkoušek. Práce zároveň poukazuje na význam simulační medicíny jako efektivního prostředku vzdělávání v oblasti intenzivní péče.
This graduation thesis focuses on the use of simulation-based education in the field of intensive care and its potential to develop both clinical and non-technical skills among students. The main objective was to design, create, and test three automated simulation scenarios that model acute clinical situations: opioid intoxication, septic shock with subsequent cardiac arrest, and traumatic amputation with massive bleeding. The scenarios were developed using the Laerdal SimDesigner simulation software, with emphasis on automation, clinical realism, and the ability to objectively evaluate student performance through assessment checklists. Following their implementation, the scenarios were tested in a simulation center with the participation of 20 students of intensive care. Feedback and observations were used to refine the scenarios and assess their educational value. The results demonstrate that simulation scenarios support the development of practical skills, clinical reasoning, and decision-making under pressure. The created scenarios proved to be a useful tool not only for teaching but also for student evaluation in practical examinations. The thesis highlights the importance of simulation medicine as an effective educational approach in the training of intensive care professionals.
