Show simple item record

Feministické utopie v americké beletrii z přelomu 19. a 20. století: Mizora a Herland
dc.contributor.advisorŽeníšek, Jakub
dc.creatorMužíková, Lucie
dc.date.accessioned2025-06-20T00:50:19Z
dc.date.available2025-06-20T00:50:19Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198740
dc.description.abstractThis thesis focuses on the comparison of two utopian novels: Mizora: A Prophecy by Mary E. Bradley Lane and Herland by Charlotte Perkins Gilman. Although these works were written in different historical contexts, they share a common aim - the critique of societal issues related to women's status and also the critique of migration to the United States. The theoretical part of the thesis examines the historical background of the authors, their motivations for writing these novels, and how they reflected contemporary issues such as gender inequality, racism, and the impact of migration on American society. The practical part provides an analysis of both novels, deliberately framing these two works as utopian transcendences of what the two authors saw as the major social shortcomings of their respective eras. In Mizora, Lane presents a feminist utopia advocating for women's education and economic independence, while also incorporating elements of racial exclusivity and eugenics, reflecting the pseudoscientific ideologies of her time. Conversely, Gilman's Herland depicts a world without men, where women achieve economic and social autonomy through collective cooperation and motherhood as a central value. The thesis explores how both authors responded to the challenges of their era - from patriarchal...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na srovnání dvou utopických románů, Mizora: A Prophecy od Mary E. Bradley Lane a Herland od Charlotte Perkins Gilman. Obě díla vznikla v odlišných historických kontextech, avšak mají podobný záměr - kritiku společenských problémů spojených s postavením žen a otázkami migrace ve Spojených státech. Teoretická část práce analyzuje historické pozadí autorek, jejich motivace k napsání těchto děl a způsob, jakým reflektovaly dobové problémy, jako byly genderová nerovnost, rasismus a vliv migrace na americkou společnost. Praktická část analyzuje oba romány coby pokusy o utopickou transcendenci jevů ve společnosti, které tyto dvě autorky ve své době vnímaly jako významné společenské nešvary. V Mizoře Lane představuje feministickou utopii, která prosazuje vzdělání a ekonomickou nezávislost žen, avšak zároveň obsahuje prvky rasové exkluzivity a eugeniky, což odráží dobové pseudovědecké ideologie. Naopak Gilman v Herlandu vytváří svět bez mužů, kde ženy dosahují ekonomické i sociální autonomie prostřednictvím kolektivní spolupráce a mateřství jako centrální hodnoty. Práce zkoumá, jak autorky reagovaly na problémy své doby - od patriarchálních struktur po otázky rasové a genderové spravedlnosti - a jaké možné alternativy či řešení navrhovaly. Výsledkem je kritická reflexe...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectGilmanen_US
dc.subjectLaneen_US
dc.subjectfeministen_US
dc.subjectutopiaen_US
dc.subjectmisogynyen_US
dc.subjecthomogeneityen_US
dc.subjecteugenicsen_US
dc.subjecthistoryen_US
dc.subjectGilmancs_CZ
dc.subjectLanecs_CZ
dc.subjectfeministickýcs_CZ
dc.subjectutopiecs_CZ
dc.subjectmisogyniecs_CZ
dc.subjecthomogenitacs_CZ
dc.subjecteugenikacs_CZ
dc.subjecthistoriecs_CZ
dc.titleFeminist Utopias in Late 19th and Early 20th Century American Fiction: Mizora and Herlanden_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-26
dc.description.departmentKatedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId276033
dc.title.translatedFeministické utopie v americké beletrii z přelomu 19. a 20. století: Mizora a Herlandcs_CZ
dc.contributor.refereeTopolovská, Tereza
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Hudební výchova se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programEnglish Language for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Hudební výchova se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enEnglish Language for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na srovnání dvou utopických románů, Mizora: A Prophecy od Mary E. Bradley Lane a Herland od Charlotte Perkins Gilman. Obě díla vznikla v odlišných historických kontextech, avšak mají podobný záměr - kritiku společenských problémů spojených s postavením žen a otázkami migrace ve Spojených státech. Teoretická část práce analyzuje historické pozadí autorek, jejich motivace k napsání těchto děl a způsob, jakým reflektovaly dobové problémy, jako byly genderová nerovnost, rasismus a vliv migrace na americkou společnost. Praktická část analyzuje oba romány coby pokusy o utopickou transcendenci jevů ve společnosti, které tyto dvě autorky ve své době vnímaly jako významné společenské nešvary. V Mizoře Lane představuje feministickou utopii, která prosazuje vzdělání a ekonomickou nezávislost žen, avšak zároveň obsahuje prvky rasové exkluzivity a eugeniky, což odráží dobové pseudovědecké ideologie. Naopak Gilman v Herlandu vytváří svět bez mužů, kde ženy dosahují ekonomické i sociální autonomie prostřednictvím kolektivní spolupráce a mateřství jako centrální hodnoty. Práce zkoumá, jak autorky reagovaly na problémy své doby - od patriarchálních struktur po otázky rasové a genderové spravedlnosti - a jaké možné alternativy či řešení navrhovaly. Výsledkem je kritická reflexe...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the comparison of two utopian novels: Mizora: A Prophecy by Mary E. Bradley Lane and Herland by Charlotte Perkins Gilman. Although these works were written in different historical contexts, they share a common aim - the critique of societal issues related to women's status and also the critique of migration to the United States. The theoretical part of the thesis examines the historical background of the authors, their motivations for writing these novels, and how they reflected contemporary issues such as gender inequality, racism, and the impact of migration on American society. The practical part provides an analysis of both novels, deliberately framing these two works as utopian transcendences of what the two authors saw as the major social shortcomings of their respective eras. In Mizora, Lane presents a feminist utopia advocating for women's education and economic independence, while also incorporating elements of racial exclusivity and eugenics, reflecting the pseudoscientific ideologies of her time. Conversely, Gilman's Herland depicts a world without men, where women achieve economic and social autonomy through collective cooperation and motherhood as a central value. The thesis explores how both authors responded to the challenges of their era - from patriarchal...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV