Faktory ovlivňující implementaci malé revize RVP na základních školách
Factors affecting the implementation of the revised curriculum in primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196502Identifiers
Study Information System: 277727
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Černochová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Informatika, revize rámcového vzdělávacího programu, digitální kompetence, evaluační nástroje pro učiteleKeywords (English)
Computer science, Revised curriculum, Digital competence, Evaluation tools for teachersDiplomová práce zkoumá faktory, které ovlivňují implementaci tzv. malé revize Rámcového vzdělávacího programu (RVP) na základních školách v České republi- ce. Cílem práce je identifikovat faktory ovlivňující implementaci malé revize RVP na základních školách. V práci je použit kvalitativní výzkum a metoda zakotvené teorie. Data byla zís- kána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se šesti respondenty, zahr- nující ředitele škol a koordinátory školních vzdělávacích programů (ŠVP). Analýza dat ukázala, že klíčovým faktorem je motivace a postoje jednotlivců, zejména těch, kteří jsou zodpovědní za tvorbu ŠVP. Jejich pozitivní vztah k technologiím a ochota učit se novým věcem se ukázaly být důležitější než formální vzdělání v oblasti informatiky. Výsledky výzkumu jsou v souladu s kvantitativními šetřeními a zároveň přinášejí detailnější vhled do problematiky. Na základě zjištění jsou formulována doporu- čení, která mohou pomoci při implementaci dalších revizí RVP. KLÍČOVÁ SLOVA: Informatika, revize rámcového vzdělávacího programu, di- gitální kompetence, evaluační nástroje pro učitele
The thesis investigates the factors influencing the implementation of the recent minor revision of the Framework Educational Programme (RVP) in Czech pri- mary schools. Its primary objective is to identify the specific factors that impact the implementation of this RVP revision. A qualitative research approach, utilizing grounded theory, was adopted for this study. Semi-structured interviews with six participants, comprising school prin- cipals and school educational programme (ŠVP) coordinators, were conducted to gather data. Data analysis indicated that individual motivation and attitudes, particularly among those responsible for developing ŠVPs, are pivotal. A positive disposition towards technology and a willingness to embrace new learning experiences were found to be more influential than formal computer science education. The findings align with previous quantitative research while offering a more nu- anced understanding of the subject. Based on these results, recommendations are proposed to facilitate the implementation of future RVP revisions. KEYWORDS: Computer science, Revised curriculum, Digital competence, Eva- luation tools for teachers