Show simple item record

Factors affecting the implementation of the revised curriculum in primary schools
dc.contributor.advisorNeumajer, Ondřej
dc.creatorPěnkava, Vít
dc.date.accessioned2025-02-10T10:08:19Z
dc.date.available2025-02-10T10:08:19Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196502
dc.description.abstractThe thesis investigates the factors influencing the implementation of the recent minor revision of the Framework Educational Programme (RVP) in Czech pri- mary schools. Its primary objective is to identify the specific factors that impact the implementation of this RVP revision. A qualitative research approach, utilizing grounded theory, was adopted for this study. Semi-structured interviews with six participants, comprising school prin- cipals and school educational programme (ŠVP) coordinators, were conducted to gather data. Data analysis indicated that individual motivation and attitudes, particularly among those responsible for developing ŠVPs, are pivotal. A positive disposition towards technology and a willingness to embrace new learning experiences were found to be more influential than formal computer science education. The findings align with previous quantitative research while offering a more nu- anced understanding of the subject. Based on these results, recommendations are proposed to facilitate the implementation of future RVP revisions. KEYWORDS: Computer science, Revised curriculum, Digital competence, Eva- luation tools for teachersen_US
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá faktory, které ovlivňují implementaci tzv. malé revize Rámcového vzdělávacího programu (RVP) na základních školách v České republi- ce. Cílem práce je identifikovat faktory ovlivňující implementaci malé revize RVP na základních školách. V práci je použit kvalitativní výzkum a metoda zakotvené teorie. Data byla zís- kána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se šesti respondenty, zahr- nující ředitele škol a koordinátory školních vzdělávacích programů (ŠVP). Analýza dat ukázala, že klíčovým faktorem je motivace a postoje jednotlivců, zejména těch, kteří jsou zodpovědní za tvorbu ŠVP. Jejich pozitivní vztah k technologiím a ochota učit se novým věcem se ukázaly být důležitější než formální vzdělání v oblasti informatiky. Výsledky výzkumu jsou v souladu s kvantitativními šetřeními a zároveň přinášejí detailnější vhled do problematiky. Na základě zjištění jsou formulována doporu- čení, která mohou pomoci při implementaci dalších revizí RVP. KLÍČOVÁ SLOVA: Informatika, revize rámcového vzdělávacího programu, di- gitální kompetence, evaluační nástroje pro učitelecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectInformatikacs_CZ
dc.subjectrevize rámcového vzdělávacího programucs_CZ
dc.subjectdigitální kompetencecs_CZ
dc.subjectevaluační nástroje pro učitelecs_CZ
dc.subjectComputer scienceen_US
dc.subjectRevised curriculumen_US
dc.subjectDigital competenceen_US
dc.subjectEvaluation tools for teachersen_US
dc.titleFaktory ovlivňující implementaci malé revize RVP na základních školáchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-20
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId277727
dc.title.translatedFactors affecting the implementation of the revised curriculum in primary schoolsen_US
dc.contributor.refereeČernochová, Miroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá faktory, které ovlivňují implementaci tzv. malé revize Rámcového vzdělávacího programu (RVP) na základních školách v České republi- ce. Cílem práce je identifikovat faktory ovlivňující implementaci malé revize RVP na základních školách. V práci je použit kvalitativní výzkum a metoda zakotvené teorie. Data byla zís- kána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se šesti respondenty, zahr- nující ředitele škol a koordinátory školních vzdělávacích programů (ŠVP). Analýza dat ukázala, že klíčovým faktorem je motivace a postoje jednotlivců, zejména těch, kteří jsou zodpovědní za tvorbu ŠVP. Jejich pozitivní vztah k technologiím a ochota učit se novým věcem se ukázaly být důležitější než formální vzdělání v oblasti informatiky. Výsledky výzkumu jsou v souladu s kvantitativními šetřeními a zároveň přinášejí detailnější vhled do problematiky. Na základě zjištění jsou formulována doporu- čení, která mohou pomoci při implementaci dalších revizí RVP. KLÍČOVÁ SLOVA: Informatika, revize rámcového vzdělávacího programu, di- gitální kompetence, evaluační nástroje pro učitelecs_CZ
uk.abstract.enThe thesis investigates the factors influencing the implementation of the recent minor revision of the Framework Educational Programme (RVP) in Czech pri- mary schools. Its primary objective is to identify the specific factors that impact the implementation of this RVP revision. A qualitative research approach, utilizing grounded theory, was adopted for this study. Semi-structured interviews with six participants, comprising school prin- cipals and school educational programme (ŠVP) coordinators, were conducted to gather data. Data analysis indicated that individual motivation and attitudes, particularly among those responsible for developing ŠVPs, are pivotal. A positive disposition towards technology and a willingness to embrace new learning experiences were found to be more influential than formal computer science education. The findings align with previous quantitative research while offering a more nu- anced understanding of the subject. Based on these results, recommendations are proposed to facilitate the implementation of future RVP revisions. KEYWORDS: Computer science, Revised curriculum, Digital competence, Eva- luation tools for teachersen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV