Psychosociální aspekty dospělých s ADHD a fenomén maskování
Psychosocial aspects of adults with ADHD and the masking phenomenon
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193048Identifiers
Study Information System: 253025
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Jindrová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ADHD, sebepojetí, autenticita, sociální maskování, strategie zvládáníKeywords (English)
ADHD, self-concept, authenticity, social masking, coping strategiesTato práce se zabývá psychosociálním obrazem jedince s ADHD v sociálních situacích a jeho strategiemi zvládání. Klade si za cíl exploraci fenoménu sociálního maskování jako strategie ochraňující identitu jedince. V tomto cíli je také zahrnuto sledování proměny sebevztažných konceptů v kontextu diagnostiky. Data byla sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru s pěti dospělými respondenty s diagnostikovaným ADHD. Rozhovory byly analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledkem analýzy jsou tři témata: Reflexe a přerámování, Zátěž a kontrola, Maska a autenticita. Tyto výsledky přináší především vhled do jedinečné zkušenosti jedinců diagnostikovaných v dospělosti a poskytuje tak porozumění komplexitě dopadu ADHD na psychosociální fungování. KLÍČOVÁ SLOVA ADHD, sebepojetí, autenticita, sociální maskování, strategie zvládání
This thesis examines the psychosocial reality of individuals with ADHD in social situations and their coping strategies. The aim was to explore the phenomenon of social masking as a self-referential strategy. This aim also included the observation of the transformation of self-relational concepts in the context of diagnosis. Data were collected using a semi-structured interview method with five adult respondents diagnosed with ADHD. The interviews were analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis method. The analysis resulted in three themes: Reflection and Reframing, Burden and Control, and Mask and Authenticity. Above all, these results provide insight into the unique experiences of individuals diagnosed in adulthood, providing an understanding of the complexity of the impact of ADHD on psychosocial functioning. KEYWORDS ADHD, self-concept, authenticity, social masking, coping strategies