Show simple item record

Psychosocial aspects of adults with ADHD and the masking phenomenon
dc.contributor.advisorSotáková, Hana
dc.creatorKarpíšková, Karolína
dc.date.accessioned2024-11-29T00:41:32Z
dc.date.available2024-11-29T00:41:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193048
dc.description.abstractTato práce se zabývá psychosociálním obrazem jedince s ADHD v sociálních situacích a jeho strategiemi zvládání. Klade si za cíl exploraci fenoménu sociálního maskování jako strategie ochraňující identitu jedince. V tomto cíli je také zahrnuto sledování proměny sebevztažných konceptů v kontextu diagnostiky. Data byla sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru s pěti dospělými respondenty s diagnostikovaným ADHD. Rozhovory byly analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledkem analýzy jsou tři témata: Reflexe a přerámování, Zátěž a kontrola, Maska a autenticita. Tyto výsledky přináší především vhled do jedinečné zkušenosti jedinců diagnostikovaných v dospělosti a poskytuje tak porozumění komplexitě dopadu ADHD na psychosociální fungování. KLÍČOVÁ SLOVA ADHD, sebepojetí, autenticita, sociální maskování, strategie zvládánícs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines the psychosocial reality of individuals with ADHD in social situations and their coping strategies. The aim was to explore the phenomenon of social masking as a self-referential strategy. This aim also included the observation of the transformation of self-relational concepts in the context of diagnosis. Data were collected using a semi-structured interview method with five adult respondents diagnosed with ADHD. The interviews were analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis method. The analysis resulted in three themes: Reflection and Reframing, Burden and Control, and Mask and Authenticity. Above all, these results provide insight into the unique experiences of individuals diagnosed in adulthood, providing an understanding of the complexity of the impact of ADHD on psychosocial functioning. KEYWORDS ADHD, self-concept, authenticity, social masking, coping strategiesen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectself-concepten_US
dc.subjectauthenticityen_US
dc.subjectsocial maskingen_US
dc.subjectcoping strategiesen_US
dc.subjectADHDcs_CZ
dc.subjectsebepojetícs_CZ
dc.subjectautenticitacs_CZ
dc.subjectsociální maskovánícs_CZ
dc.subjectstrategie zvládánícs_CZ
dc.titlePsychosociální aspekty dospělých s ADHD a fenomén maskovánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-03
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId253025
dc.title.translatedPsychosocial aspects of adults with ADHD and the masking phenomenonen_US
dc.contributor.refereeJindrová, Barbora
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology with extension in Special Educationen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology with extension in Special Educationen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá psychosociálním obrazem jedince s ADHD v sociálních situacích a jeho strategiemi zvládání. Klade si za cíl exploraci fenoménu sociálního maskování jako strategie ochraňující identitu jedince. V tomto cíli je také zahrnuto sledování proměny sebevztažných konceptů v kontextu diagnostiky. Data byla sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru s pěti dospělými respondenty s diagnostikovaným ADHD. Rozhovory byly analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledkem analýzy jsou tři témata: Reflexe a přerámování, Zátěž a kontrola, Maska a autenticita. Tyto výsledky přináší především vhled do jedinečné zkušenosti jedinců diagnostikovaných v dospělosti a poskytuje tak porozumění komplexitě dopadu ADHD na psychosociální fungování. KLÍČOVÁ SLOVA ADHD, sebepojetí, autenticita, sociální maskování, strategie zvládánícs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines the psychosocial reality of individuals with ADHD in social situations and their coping strategies. The aim was to explore the phenomenon of social masking as a self-referential strategy. This aim also included the observation of the transformation of self-relational concepts in the context of diagnosis. Data were collected using a semi-structured interview method with five adult respondents diagnosed with ADHD. The interviews were analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis method. The analysis resulted in three themes: Reflection and Reframing, Burden and Control, and Mask and Authenticity. Above all, these results provide insight into the unique experiences of individuals diagnosed in adulthood, providing an understanding of the complexity of the impact of ADHD on psychosocial functioning. KEYWORDS ADHD, self-concept, authenticity, social masking, coping strategiesen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV