dc.contributor.advisor | Sotáková, Hana | |
dc.creator | Karpíšková, Karolína | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T00:41:32Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T00:41:32Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193048 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá psychosociálním obrazem jedince s ADHD v sociálních situacích a jeho strategiemi zvládání. Klade si za cíl exploraci fenoménu sociálního maskování jako strategie ochraňující identitu jedince. V tomto cíli je také zahrnuto sledování proměny sebevztažných konceptů v kontextu diagnostiky. Data byla sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru s pěti dospělými respondenty s diagnostikovaným ADHD. Rozhovory byly analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledkem analýzy jsou tři témata: Reflexe a přerámování, Zátěž a kontrola, Maska a autenticita. Tyto výsledky přináší především vhled do jedinečné zkušenosti jedinců diagnostikovaných v dospělosti a poskytuje tak porozumění komplexitě dopadu ADHD na psychosociální fungování. KLÍČOVÁ SLOVA ADHD, sebepojetí, autenticita, sociální maskování, strategie zvládání | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis examines the psychosocial reality of individuals with ADHD in social situations and their coping strategies. The aim was to explore the phenomenon of social masking as a self-referential strategy. This aim also included the observation of the transformation of self-relational concepts in the context of diagnosis. Data were collected using a semi-structured interview method with five adult respondents diagnosed with ADHD. The interviews were analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis method. The analysis resulted in three themes: Reflection and Reframing, Burden and Control, and Mask and Authenticity. Above all, these results provide insight into the unique experiences of individuals diagnosed in adulthood, providing an understanding of the complexity of the impact of ADHD on psychosocial functioning. KEYWORDS ADHD, self-concept, authenticity, social masking, coping strategies | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | ADHD | en_US |
dc.subject | self-concept | en_US |
dc.subject | authenticity | en_US |
dc.subject | social masking | en_US |
dc.subject | coping strategies | en_US |
dc.subject | ADHD | cs_CZ |
dc.subject | sebepojetí | cs_CZ |
dc.subject | autenticita | cs_CZ |
dc.subject | sociální maskování | cs_CZ |
dc.subject | strategie zvládání | cs_CZ |
dc.title | Psychosociální aspekty dospělých s ADHD a fenomén maskování | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 253025 | |
dc.title.translated | Psychosocial aspects of adults with ADHD and the masking phenomenon | en_US |
dc.contributor.referee | Jindrová, Barbora | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology with extension in Special Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology with extension in Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá psychosociálním obrazem jedince s ADHD v sociálních situacích a jeho strategiemi zvládání. Klade si za cíl exploraci fenoménu sociálního maskování jako strategie ochraňující identitu jedince. V tomto cíli je také zahrnuto sledování proměny sebevztažných konceptů v kontextu diagnostiky. Data byla sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru s pěti dospělými respondenty s diagnostikovaným ADHD. Rozhovory byly analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledkem analýzy jsou tři témata: Reflexe a přerámování, Zátěž a kontrola, Maska a autenticita. Tyto výsledky přináší především vhled do jedinečné zkušenosti jedinců diagnostikovaných v dospělosti a poskytuje tak porozumění komplexitě dopadu ADHD na psychosociální fungování. KLÍČOVÁ SLOVA ADHD, sebepojetí, autenticita, sociální maskování, strategie zvládání | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis examines the psychosocial reality of individuals with ADHD in social situations and their coping strategies. The aim was to explore the phenomenon of social masking as a self-referential strategy. This aim also included the observation of the transformation of self-relational concepts in the context of diagnosis. Data were collected using a semi-structured interview method with five adult respondents diagnosed with ADHD. The interviews were analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis method. The analysis resulted in three themes: Reflection and Reframing, Burden and Control, and Mask and Authenticity. Above all, these results provide insight into the unique experiences of individuals diagnosed in adulthood, providing an understanding of the complexity of the impact of ADHD on psychosocial functioning. KEYWORDS ADHD, self-concept, authenticity, social masking, coping strategies | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |