Motivace k pohybovým aktivitám žáků druhého stupně základní školy
Motivation for physical activities in upper primary school students
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190896Identifiers
Study Information System: 261447
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Komarc, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Department
Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology
Date of defense
13. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
motivace, pohybová aktivita, sebedeterminace, MPAM-RKeywords (English)
motivation, physical activity, self-determination, MPAM-RNázev: Motivace k pohybovým aktivitám žáků druhého stupně základní školy Cíle: Hlavním cílem této bakalářské práce je popis úrovně motivů vedoucích k pohybové aktivitě žáků druhého stupně základní školy. Dílčím cílem je srovnání úrovně těchto motivů mezi chlapci a děvčaty. Metody: Tato práce je empiricko-teoretická, jedná se o jednorázovou průřezovou deskriptivní studii (cross-sectional study) založenou na dotazníkovém šetření. Výzkumný soubor tvořilo N = 271 žáků druhého stupně základní školy, kterým byl administrován multidimenzionální dotazník, který zjišťuje motivaci k pohybové aktivititě (Motives for Physical Activity Measure - Revised; MPAM-R). Pro zpracování dat byly využity základní deskriptivní statistiky. Výsledky: Výsledky práce ukázaly, že primárním motivem u dotazovaných respondentů je zdatnost/kondice (M = 5,4). Dalšími motivy byly kompetence/výzva (M = 5,1), zájem/prožitek (M = 5,1) a vzhled (M = 4,8). Nejslabším motivem působícím na respondenty se stala sociální interakce (M = 4,5). Rozdíly v motivaci s ohledem na pohlaví byly ve zkoumaném vzorku minimální. Klíčová slova: motivace, pohybová aktivita, sebedeterminace, MPAM-R
Title: Motivation for Physical Activities among Secondary School Students Objectives: The main objective of this bachelor's thesis is to describe the level of motives leading to physical activity among secondary school students. A secondary objective is to compare the level of these motives between boys and girls. Methods: This work is empirical-theoretical, specifically a one-time cross-sectional descriptive study based on a survey. The research sample consisted of N = 271 secondary school students, who were administered a multidimensional questionnaire assessing motivation for physical activity (Motives for Physical Activity Measure - Revised; MPAM- R). Basic descriptive statistics were used for data processing. Results: The results showed that the primary motive among the respondents was fitness/conditioning (M = 5.4). Other motives included competence/challenge (M = 5.1), interest/enjoyment (M = 5.1), and appearance (M = 4.8). The weakest motive influencing the respondents was social interaction (M = 4.5). Gender differences in motivation were minimal in the studied sample. Keywords: motivation, physical activity, self-determination, MPAM-R