Search
Now showing items 1-10 of 444
The position of scene-setting adverbials in English and Czech. A comparison on the basis of parallel texts
Postavení scénických příslovečných určení v angličtině a češtině. Srovnání na základě paralelních textů.
diploma thesis (DEFENDED)
Advisor: Dušková, Libuše
Date Issued: 2013
Date of defense: 16. 09. 2013
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Předmětem této diplomové práce je zkoumání a porovnání pozice scénických určení na základě anglicko- českých paralelních beletristických textů. Tato práce si klade za cíl zjistit nejčastější pozice nevětných scénických ...
The subject of the presented paper is the analysis of the position of scene-setting adverbials based on parallel texts. The aim of the study is to find out the most typical position for placing of such adverbials realized ...
The subject of the presented paper is the analysis of the position of scene-setting adverbials based on parallel texts. The aim of the study is to find out the most typical position for placing of such adverbials realized ...
Lexical idioms in English
Lexikální idiomy v angličtině
dissertation thesis (DEFENDED)
Advisor: Klégr, Aleš
Date Issued: 2018
Date of defense: 12. 09. 2018
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Podle standardní definice se frazeologie zabývá víceslovnými lexikálními jednotkami, tzn. kombinacemi slov. Hlasy volající po tom, že i komplexní slova složená ze dvou či více významových jednotek mohou mít status (lexikálních) ...
According to the standard definition phraseology deals with multi-word lexical units, i.e. word combinations. Voices claiming that even complex words composed of two or more meaningful units may qualify for the status of ...
According to the standard definition phraseology deals with multi-word lexical units, i.e. word combinations. Voices claiming that even complex words composed of two or more meaningful units may qualify for the status of ...
Filled pauses in learner and native English
Vyplněné pauzy v žákovské a rodilé angličtině
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Gráf, Tomáš
Date Issued: 2019
Date of defense: 17. 06. 2019
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Vyplněné pauzy v žákovské a rodilé angličtině Abstrakt Tato bakalářská práce analyzuje vyplněné pauzy jako jev váhání v řeči rodilých a pokročilých mluvčích anglického jazyka. Cílem práce je prozkoumat fenomén vyplněných ...
Filled pauses in learner and native English Abstract Current BA thesis targets to study filled pauses as a hesitation phenomenon in the speech of native and advanced non-native speakers of English. The aim of the thesis ...
Filled pauses in learner and native English Abstract Current BA thesis targets to study filled pauses as a hesitation phenomenon in the speech of native and advanced non-native speakers of English. The aim of the thesis ...
Mentoring in the EFL Practicum
Mentoring v praxích budoucích učitelů angličtiny
diploma thesis (DEFENDED)
Advisor: Gráf, Tomáš
Date Issued: 2020
Date of defense: 17. 06. 2020
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Keywords: Teaching practicum, mentors, mentoring, qualitative research, multiple case study Abstract The teaching practicum is an integral part of teacher education and a key role is played by teacher trainers - mentors. ...
Klíčová slova: Pedagogická praxe, fakultní učitelé, mentoring, kvalitativní výzkum, několikanásobná případová studie Abstrakt Pedagogické praxe jsou nedílnou součástí profesní přípravy učitelů a klíčovou roli v nich sehrávají ...
Klíčová slova: Pedagogická praxe, fakultní učitelé, mentoring, kvalitativní výzkum, několikanásobná případová studie Abstrakt Pedagogické praxe jsou nedílnou součástí profesní přípravy učitelů a klíčovou roli v nich sehrávají ...
Appositional structure "noun of a noun" and its translation counterparts
Apoziční struktura typu "noun of a noun" a její překladové protějšky
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Brůhová, Gabriela
Date Issued: 2017
Date of defense: 11. 09. 2017
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: This thesis is concerned with the appositional "noun of a noun" construction and its translational counterparts in the Czech language. This structure is peculiar in that it exhibits asymmetry of syntactic and semantic ...
Tato práce se zabývá anglickou apoziční konstrukcí "noun of a noun" (nominativum "of a" nominativum) a jejími protějšky v českém jazyce. Jedinečnou charakteristikou takovýchto konstrukcí je jejich syntaktická a sémantická ...
Tato práce se zabývá anglickou apoziční konstrukcí "noun of a noun" (nominativum "of a" nominativum) a jejími protějšky v českém jazyce. Jedinečnou charakteristikou takovýchto konstrukcí je jejich syntaktická a sémantická ...
Errors in the use of articles in Czech advanced learner English
Chyby v užívání členů v pokročilé žákovské angličtině českých studentů
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Gráf, Tomáš
Date Issued: 2019
Date of defense: 05. 09. 2019
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: The thesis analyses errors in the use of articles in advanced learner English and the aim is to determine the type of nominal reference which is the most problematic to L1 Czech speakers. The first part deals with the ...
Bakalářská práce analyzuje chyby v užití členů v pokročilé žákovské angličtině. Jejím cílem je určit, který typ nominální reference působí českým žákům největší problémy. První část práce se zabývá klasifikací členů a typů ...
Bakalářská práce analyzuje chyby v užití členů v pokročilé žákovské angličtině. Jejím cílem je určit, který typ nominální reference působí českým žákům největší problémy. První část práce se zabývá klasifikací členů a typů ...
Phonetic realisation of selected obstruents in Irish English
Fonetická realizace vybraných obstruentů v irské angličtině
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Skarnitzl, Radek
Date Issued: 2018
Date of defense: 19. 06. 2018
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: and key words This thesis aims to map the use of /t/, /θ/ and /ð/ allophones in Irish English in comparison to Standard British English and to present the contemporary tendencies in the use of these allophones in the Irish ...
a klíčová slova Tato práce si klade za cíl zmapovat použití alofonů /t/, /θ/ a /ð/ v irské angličtině v porovnání s původní varietou standardní britské angličtiny a prezentovat současné tendence v používání těchto alofonů ...
a klíčová slova Tato práce si klade za cíl zmapovat použití alofonů /t/, /θ/ a /ð/ v irské angličtině v porovnání s původní varietou standardní britské angličtiny a prezentovat současné tendence v používání těchto alofonů ...
The development of Czech pupils' L2 phonology assessed with a reading task
Vývoj fonologie angličtiny jako cizího jazyka u českých žáků, hodnocený dle úlohy k přečtení
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Cilibrasi, Luca
Date Issued: 2020
Date of defense: 03. 09. 2020
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: This study focuses on the impact of age of onset on pronunciation in Czech children learning English. Two groups of children were subjected to the testing - children exposed to English from nursery, and children exposed ...
Tato studie se zaměřuje na vliv věku, ve kterém se dítě začalo učit druhý jazyk, na výslovnost - konkrétně u českých dětí, které se učí anglicky. Testování se účastnily dvě skupiny dětí - děti, které se začaly učit anglicky ...
Tato studie se zaměřuje na vliv věku, ve kterém se dítě začalo učit druhý jazyk, na výslovnost - konkrétně u českých dětí, které se učí anglicky. Testování se účastnily dvě skupiny dětí - děti, které se začaly učit anglicky ...
Lexical and word-formation differences between the New Testament translation by John Purvey (1388) and the translators of the Douay-Rheims Bible (1582) against the background of the historical development of the English language
Lexikální a slovotvorné rozdíly v překladu Nového zákona Johnem Purveyem (1388) a překladateli Bible Douay-Rheims (1582) na pozadí historického vývoje angličtiny
diploma thesis (DEFENDED)
Advisor: Čermák, Jan
Date Issued: 2013
Date of defense: 27. 05. 2013
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Hlavním cílem této práce je postihnout lexikální a slovotvorné rozdíly v překladu Nového zákona Johnem Purveyem (druhá verze Wycliffovské Bible, 1388) a překladateli Remešsko-Douayské Bible (1582), přičemž v úvahu jsou ...
The main objective of the present thesis is to characterize lexical and word-formation differences in the New Testament translation by John Purvey (also known as the second version of the Wycliffite Bible, 1388) and the ...
The main objective of the present thesis is to characterize lexical and word-formation differences in the New Testament translation by John Purvey (also known as the second version of the Wycliffite Bible, 1388) and the ...
Adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English
Pozitivně hodnotící adjektiva v současné mluvené britské angličtině
diploma thesis (DEFENDED)
Advisor: Malá, Markéta
Date Issued: 2020
Date of defense: 18. 06. 2020
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: The present MA thesis studies adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English. Other means of expressing subjective stance (e.g. intensifiers) were repeatedly described as undergoing constant change. ...
Tato diplomová práce se zaměřuje na pozitivně evaluativní adjektiva v současné mluvené britské angličtině. Jiné prostředky vyjadřující subjektivní postoj mluvčího (např. intenzifikátory) byly několikrát předmětem studií, ...
Tato diplomová práce se zaměřuje na pozitivně evaluativní adjektiva v současné mluvené britské angličtině. Jiné prostředky vyjadřující subjektivní postoj mluvčího (např. intenzifikátory) byly několikrát předmětem studií, ...