dc.contributor.advisor | Vlčková, Jana | |
dc.creator | Dostálová, Dita Mia | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T19:04:00Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T19:04:00Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189546 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá analýzou čtených projevů studentů posledního ročníku gymnázia a jejich změnám po vznesení požadavku o soustředění se na správnou artikulaci. Základním cílem je prokázání hypotézy, že se studentky ve svém druhém čtení dopustí méně odchylek od ortoepické normy. Do výzkumu se zapojilo deset studentek ze stejné třídy, pro které byl český jazyk rodným jazykem, v němž absolvovaly výuku a řečnickou průpravu a neměly diagnostikovanou žádnou poruchu řeči nebo čtení. Výzkum probíhal formou dvojího čtení vybraného textu, kdy před druhým čtením byly studentky vyzvány, aby se soustředily na svou artikulaci a spisovnou výslovnost. Nahrávky jejich čtení byly transkribovány běžnou českou transkripcí a analyzovány s cílem detekovat odchylky výslovnosti, které byly následně roztříděny do příslušných kategorií. Dále byly chyby kvantifikovány a byl zhodnocen jejich rozdílný výskyt při prvním a druhém čtení. Bylo zjištěno, že se studentky ve svých projevech zlepšily, ale toto zlepšení není signifikantní podle párového T-testu s oboustrannou alternativou. Nejčastěji se vyskytovaly ortoepické odchylky v asimilaci znělosti a zjednodušování souhláskových skupin. Studentky obecně tvořily významně více odchylek v souhláskách než samohláskách. Závěrem lze konstatovat, že se nepotvrdila výchozí... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis deals with analysing the read speeches of students in the last year of grammar school and their changes after the requirement to focus on correct articulation was raised. The primary goal is to prove the hypothesis that female students commit fewer deviations from the orthoepic norm in their second reading. Ten female students from the same class participated in the research, for whom the Czech language was their native language, in which they had been educated, and they had undergone speech training. They had not been diagnosed with any speech or reading disorder. The research took place in the form of reading the selected text twice; before the second reading, the students were asked to concentrate on their articulation and orthoepic pronunciation. The recordings of their readings were transcribed using standard Czech transcription and analysed to detect pronunciation deviations, which were then sorted into the appropriate categories. Furthermore, the deviations were quantified, and their differential occurrence during the first and second readings was evaluated. It was found that the female students improved in their articulation, but this improvement is not significant according to the paired t-test with a two-tailed alternative. Orthoepic deviations in the assimilation... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Read speech | en_US |
dc.subject | orthoepy | en_US |
dc.subject | articulation | en_US |
dc.subject | pronunciation deviations | en_US |
dc.subject | Čtený projev | cs_CZ |
dc.subject | ortoepie | cs_CZ |
dc.subject | artikulace | cs_CZ |
dc.subject | odchylky výslovnosti | cs_CZ |
dc.title | Vědomá artikulace ve čteném projevu u studentů gymnázia | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-23 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 265367 | |
dc.title.translated | Conscious Articulation in Reading Speech in Grammar School Students | en_US |
dc.contributor.referee | Wildová, Zuzana | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Czech Language for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Czech Language for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá analýzou čtených projevů studentů posledního ročníku gymnázia a jejich změnám po vznesení požadavku o soustředění se na správnou artikulaci. Základním cílem je prokázání hypotézy, že se studentky ve svém druhém čtení dopustí méně odchylek od ortoepické normy. Do výzkumu se zapojilo deset studentek ze stejné třídy, pro které byl český jazyk rodným jazykem, v němž absolvovaly výuku a řečnickou průpravu a neměly diagnostikovanou žádnou poruchu řeči nebo čtení. Výzkum probíhal formou dvojího čtení vybraného textu, kdy před druhým čtením byly studentky vyzvány, aby se soustředily na svou artikulaci a spisovnou výslovnost. Nahrávky jejich čtení byly transkribovány běžnou českou transkripcí a analyzovány s cílem detekovat odchylky výslovnosti, které byly následně roztříděny do příslušných kategorií. Dále byly chyby kvantifikovány a byl zhodnocen jejich rozdílný výskyt při prvním a druhém čtení. Bylo zjištěno, že se studentky ve svých projevech zlepšily, ale toto zlepšení není signifikantní podle párového T-testu s oboustrannou alternativou. Nejčastěji se vyskytovaly ortoepické odchylky v asimilaci znělosti a zjednodušování souhláskových skupin. Studentky obecně tvořily významně více odchylek v souhláskách než samohláskách. Závěrem lze konstatovat, že se nepotvrdila výchozí... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis deals with analysing the read speeches of students in the last year of grammar school and their changes after the requirement to focus on correct articulation was raised. The primary goal is to prove the hypothesis that female students commit fewer deviations from the orthoepic norm in their second reading. Ten female students from the same class participated in the research, for whom the Czech language was their native language, in which they had been educated, and they had undergone speech training. They had not been diagnosed with any speech or reading disorder. The research took place in the form of reading the selected text twice; before the second reading, the students were asked to concentrate on their articulation and orthoepic pronunciation. The recordings of their readings were transcribed using standard Czech transcription and analysed to detect pronunciation deviations, which were then sorted into the appropriate categories. Furthermore, the deviations were quantified, and their differential occurrence during the first and second readings was evaluated. It was found that the female students improved in their articulation, but this improvement is not significant according to the paired t-test with a two-tailed alternative. Orthoepic deviations in the assimilation... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |