Subjektivní wellbeing přírodovědně nadaných dospívajících
Subjective wellbeing of science gifted adolescents
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189498Identifikátory
SIS: 262274
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Topková, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Subjektivní wellbeing, přírodovědné nadaní, nadaní dospívající, self-efficacyKlíčová slova (anglicky)
Subjective wellbeing, naturalistic talent, gifted adolescents, self-efficacyTato bakalářská práce se zabývá subjektivním wellbeingem přírodovědně nadaných dospívajících. Cílem práce je popsat subjektivní wellbeing v kontextu nadaných dospívajících a zjistit, kdy jsou tito jedinci šťastní. Jako vzorek nadaných dospívajících byli vybráni účastníci Letního odborného soustředění Běstvinka. Teoretická část se zaměřuje na různá členění wellbeingu včetně modelů a jejich srovnání, která slouží k lepší orientaci v tomto komplexním jevu. Výzkumná část práce představuje výzkumné otázky a cíle práce včetně použité metodologie. Prvním cílem práce je popsat subjektivní wellbeing nadaných dospívajících. Výzkumné otázky se zaměřují na prozkoumání subjektivního wellbiengu, prozkoumání rozdílu mezi pohlavími a mezi dvěma skupinami tábora. Další výzkumné otázky se týkají zjištění, kdy jsou nadaní dospívající šťastní a zjištění v jakém vztahu je subjektivní wellbeing a self-efficacy u tohoto výzkumného vzorku. Druhý cíl této práce je zjistit, co podporuje subjektivní wellbeing přírodovědně nadaných dospívajících. Prostřednictvím výzkumné otázky bylo zjišťováno, které konkrétní faktory podporují subjektivní wellbeing těchto jedinců. Pro popis wellbeingu byly zvoleny dotazníky PISA 2015, PISA 2018 a dotazník WHO-5, který měří subjektivní wellbeing v posledních dvou týdnech. V rámci zisku...
This bachelor's thesis focuses on the subjective wellbeing of science-gifted adolescents. The goal of this thesis is to describe subjective wellbeing in the context of gifted adolescents and to determine when these individuals are happy. Participants of the summer science camp Běstvinka were selected as the sample of the gifted adolescents. The theoretical part focuses on different categories of wellbeing, including models and their comparisons, to better understand this complex phenomenon. The research part of the thesis presents the research questions and objectives of the thesis including the methodology used. The first goal of the thesis is to describe the subjective wellbeing of gifted adolescents. The research questions focus on exploring subjective wellbeing, examining the difference between genders and between the two camp groups. Other research questions aim to find out when gifted adolescents are happy and finding out how subjective wellbeing and self-efficacy are related in this research sample. The second goal of this study is to determine what promotes subjective wellbeing in science gifted adolescents. Through the research question, it was investigated which specific factors support the subjective wellbeing of these individuals. The PISA 2015 and 2018 questionnaires and the WHO-5...