Zobrazit minimální záznam

Fireflies (Lampyridae) as a Topic for the Development of Critical Thinking
dc.contributor.advisorHanel, Lubomír
dc.creatorŠevicová, Michaela
dc.date.accessioned2024-06-12T06:51:04Z
dc.date.available2024-06-12T06:51:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189496
dc.description.abstractTato diplomová práce seznámí čtenáře s pojmem kritické myšlení. Dále se věnuje otázkám proč a jak aplikovat kritické myšlení do výuky. Rovněž představuje výukový program navržený v souladu s principy kritického myšlení, jehož cílem bylo zkoumání rozvoje této dovednosti na vybraném vzorku žáků základního vzdělávání. Program může posloužit jako inspirace pro další pedagogy. Vybraným tématem výukového programu byla čeleď Lampyridae a její zástupci žijící na území České republiky. Světlušky byly vybrány jako vlajkový druh pro jejich obecnou oblíbenost u žáků a schopnost bioluminiscence. Také mohou u žáků reprezentovat aktuální ekologický problém vymírání hmyzu a jeho negativní dopad. Autorka rešeršně zpracovala přehlednou biologii této čeledě. Práce též obsahuje dotazníkové šetření k tématu kritické myšlení. KLÍČOVÁ SLOVA kritické myšlení, bioluminiscence, Lampyridae, metody kritického myšlení, výukový programcs_CZ
dc.description.abstractThis thesis introduces the reader to the concept of critical thinking. It addresses the questions of why and how to apply critical thinking to teaching, and also presents an instructional program designed in accordance with the principles of critical thinking to examine the development of this skill in a sample of elementary students. The program can serve as an inspiration for other educators. The selected topic of the educational programme was the family Lampyridae and its representatives living on the territory of the Czech Republic. Fireflies were chosen as a flagship species because of their general popularity among students and their ability of bioluminescence. They can also represent the current ecological problem of insect extinction and its negative impact. The author has researched a review biology of this family. The work also includes a questionnaire survey on the topic of critical thinking. KEYWORDS critical thinking, bioluminiscence, Lampyridae, critical thinking methods, instructional programen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsvětluškycs_CZ
dc.subjectbioluminiscencecs_CZ
dc.subjectsvětelné znečistěnícs_CZ
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectfirefliesen_US
dc.subjectitibioluminiscenceen_US
dc.subjectlight pollutionen_US
dc.subjectinquiry based educationen_US
dc.titleSvětlušky (Lampyridae) jako téma pro rozvoj kritického myšlenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-22
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId257569
dc.title.translatedFireflies (Lampyridae) as a Topic for the Development of Critical Thinkingen_US
dc.contributor.refereeŘíhová, Dagmar
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce seznámí čtenáře s pojmem kritické myšlení. Dále se věnuje otázkám proč a jak aplikovat kritické myšlení do výuky. Rovněž představuje výukový program navržený v souladu s principy kritického myšlení, jehož cílem bylo zkoumání rozvoje této dovednosti na vybraném vzorku žáků základního vzdělávání. Program může posloužit jako inspirace pro další pedagogy. Vybraným tématem výukového programu byla čeleď Lampyridae a její zástupci žijící na území České republiky. Světlušky byly vybrány jako vlajkový druh pro jejich obecnou oblíbenost u žáků a schopnost bioluminiscence. Také mohou u žáků reprezentovat aktuální ekologický problém vymírání hmyzu a jeho negativní dopad. Autorka rešeršně zpracovala přehlednou biologii této čeledě. Práce též obsahuje dotazníkové šetření k tématu kritické myšlení. KLÍČOVÁ SLOVA kritické myšlení, bioluminiscence, Lampyridae, metody kritického myšlení, výukový programcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis introduces the reader to the concept of critical thinking. It addresses the questions of why and how to apply critical thinking to teaching, and also presents an instructional program designed in accordance with the principles of critical thinking to examine the development of this skill in a sample of elementary students. The program can serve as an inspiration for other educators. The selected topic of the educational programme was the family Lampyridae and its representatives living on the territory of the Czech Republic. Fireflies were chosen as a flagship species because of their general popularity among students and their ability of bioluminescence. They can also represent the current ecological problem of insect extinction and its negative impact. The author has researched a review biology of this family. The work also includes a questionnaire survey on the topic of critical thinking. KEYWORDS critical thinking, bioluminiscence, Lampyridae, critical thinking methods, instructional programen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV