Světlušky (Lampyridae) jako téma pro rozvoj kritického myšlení
Fireflies (Lampyridae) as a Topic for the Development of Critical Thinking
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189496Identifikátory
SIS: 257569
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
světlušky, bioluminiscence, světelné znečistění, kritické myšleníKlíčová slova (anglicky)
fireflies, itibioluminiscence, light pollution, inquiry based educationTato diplomová práce seznámí čtenáře s pojmem kritické myšlení. Dále se věnuje otázkám proč a jak aplikovat kritické myšlení do výuky. Rovněž představuje výukový program navržený v souladu s principy kritického myšlení, jehož cílem bylo zkoumání rozvoje této dovednosti na vybraném vzorku žáků základního vzdělávání. Program může posloužit jako inspirace pro další pedagogy. Vybraným tématem výukového programu byla čeleď Lampyridae a její zástupci žijící na území České republiky. Světlušky byly vybrány jako vlajkový druh pro jejich obecnou oblíbenost u žáků a schopnost bioluminiscence. Také mohou u žáků reprezentovat aktuální ekologický problém vymírání hmyzu a jeho negativní dopad. Autorka rešeršně zpracovala přehlednou biologii této čeledě. Práce též obsahuje dotazníkové šetření k tématu kritické myšlení. KLÍČOVÁ SLOVA kritické myšlení, bioluminiscence, Lampyridae, metody kritického myšlení, výukový program
This thesis introduces the reader to the concept of critical thinking. It addresses the questions of why and how to apply critical thinking to teaching, and also presents an instructional program designed in accordance with the principles of critical thinking to examine the development of this skill in a sample of elementary students. The program can serve as an inspiration for other educators. The selected topic of the educational programme was the family Lampyridae and its representatives living on the territory of the Czech Republic. Fireflies were chosen as a flagship species because of their general popularity among students and their ability of bioluminescence. They can also represent the current ecological problem of insect extinction and its negative impact. The author has researched a review biology of this family. The work also includes a questionnaire survey on the topic of critical thinking. KEYWORDS critical thinking, bioluminiscence, Lampyridae, critical thinking methods, instructional program