Žáci s odlišným mateřským jazykem a výuka dějepisu
Pupils with different mother tongue and history teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185296Identifiers
Study Information System: 258381
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Mikeska, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
žáci s odlišným mateřským jazykem, vícejazyční žáci, výuka dějepisu, dějepis, žáci-cizinci, metodická doporučení, rozhovorKeywords (English)
pupils with different mother tongue, multilingual pupils, history teaching, history, foreign pupils, methodological recommendations, interviewá prác zabývá problematikou žáků s odlišným mateřským jazykem a nesnázemi, se kterými se potýkají při výuce dějepisu. oretická část zahrnuje témata, která žáků s OMJ při výuce dotýkají ř. legislativu ČR, početnost žáků OMJ na území ČR hlediska náro dosavadní stav poznání na poli vzdělávání žáků s oboru dějepisu bývám se vyučovací předmět dějepis Součástí praktické části je dotazníkové šetření mezi učiteli dějepisu, které ejich zkušenosti s výukou žáků s Hlavní náplní praktické části je kvalitativní šetření mezi několika učiteli dějepisu a jejich žáky, provedené pomocí ů závěru práce sepsána metodická doporučení pro učitele dějepisu při práci se žáky s Klíčová slova Žáci s vícejazyční žáci výuka dějepisu dějepis žáci metodická doporučení
The thesis deals with the issue of pupils with a different mother tongue and the difficulties they face in learning history. The theoretical part includes topics that affect pupils with different mother tongue in teaching, such as the legislation of the Czech Republic, the number of pupils with a different mother tongue in Czech Republic in terms of nationality, the current state of knowledge in the field of education of pupils with different mother tongue in the field of history. I also deal with the teaching subject of history and its specifics with regard to the given issue. The practical part includes a questionnaire survey among history teachers, which maps their experiences of teaching pupils with different mother tongue. The main focus of the practical part is a qualitative investigation among several history teachers and their pupils, conducted through interviews. The paper concludes with methodological recommendations for history teachers when working with pupils with different mother tongue. Keywords pupils with different mother tongue, multilingual pupils, history teaching, history, foreign pupils, methodological recommendations, interview 4