Show simple item record

Pupils with different mother tongue and history teaching
dc.contributor.advisorHavlůjová, Hana
dc.creatorTlučková, Kristýna
dc.date.accessioned2023-11-06T23:27:05Z
dc.date.available2023-11-06T23:27:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185296
dc.description.abstractThe thesis deals with the issue of pupils with a different mother tongue and the difficulties they face in learning history. The theoretical part includes topics that affect pupils with different mother tongue in teaching, such as the legislation of the Czech Republic, the number of pupils with a different mother tongue in Czech Republic in terms of nationality, the current state of knowledge in the field of education of pupils with different mother tongue in the field of history. I also deal with the teaching subject of history and its specifics with regard to the given issue. The practical part includes a questionnaire survey among history teachers, which maps their experiences of teaching pupils with different mother tongue. The main focus of the practical part is a qualitative investigation among several history teachers and their pupils, conducted through interviews. The paper concludes with methodological recommendations for history teachers when working with pupils with different mother tongue. Keywords pupils with different mother tongue, multilingual pupils, history teaching, history, foreign pupils, methodological recommendations, interview 4en_US
dc.description.abstractá prác zabývá problematikou žáků s odlišným mateřským jazykem a nesnázemi, se kterými se potýkají při výuce dějepisu. oretická část zahrnuje témata, která žáků s OMJ při výuce dotýkají ř. legislativu ČR, početnost žáků OMJ na území ČR hlediska náro dosavadní stav poznání na poli vzdělávání žáků s oboru dějepisu bývám se vyučovací předmět dějepis Součástí praktické části je dotazníkové šetření mezi učiteli dějepisu, které ejich zkušenosti s výukou žáků s Hlavní náplní praktické části je kvalitativní šetření mezi několika učiteli dějepisu a jejich žáky, provedené pomocí ů závěru práce sepsána metodická doporučení pro učitele dějepisu při práci se žáky s Klíčová slova Žáci s vícejazyční žáci výuka dějepisu dějepis žáci metodická doporučenícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectžáci s odlišným mateřským jazykemcs_CZ
dc.subjectvícejazyční žácics_CZ
dc.subjectvýuka dějepisucs_CZ
dc.subjectdějepiscs_CZ
dc.subjectžáci-cizincics_CZ
dc.subjectmetodická doporučenícs_CZ
dc.subjectrozhovorcs_CZ
dc.subjectpupils with different mother tongueen_US
dc.subjectmultilingual pupilsen_US
dc.subjecthistory teachingen_US
dc.subjecthistoryen_US
dc.subjectforeign pupilsen_US
dc.subjectmethodological recommendationsen_US
dc.subjectinterviewen_US
dc.titleŽáci s odlišným mateřským jazykem a výuka dějepisucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-12
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258381
dc.title.translatedPupils with different mother tongue and history teachingen_US
dc.contributor.refereeMikeska, Tomáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csá prác zabývá problematikou žáků s odlišným mateřským jazykem a nesnázemi, se kterými se potýkají při výuce dějepisu. oretická část zahrnuje témata, která žáků s OMJ při výuce dotýkají ř. legislativu ČR, početnost žáků OMJ na území ČR hlediska náro dosavadní stav poznání na poli vzdělávání žáků s oboru dějepisu bývám se vyučovací předmět dějepis Součástí praktické části je dotazníkové šetření mezi učiteli dějepisu, které ejich zkušenosti s výukou žáků s Hlavní náplní praktické části je kvalitativní šetření mezi několika učiteli dějepisu a jejich žáky, provedené pomocí ů závěru práce sepsána metodická doporučení pro učitele dějepisu při práci se žáky s Klíčová slova Žáci s vícejazyční žáci výuka dějepisu dějepis žáci metodická doporučenícs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the issue of pupils with a different mother tongue and the difficulties they face in learning history. The theoretical part includes topics that affect pupils with different mother tongue in teaching, such as the legislation of the Czech Republic, the number of pupils with a different mother tongue in Czech Republic in terms of nationality, the current state of knowledge in the field of education of pupils with different mother tongue in the field of history. I also deal with the teaching subject of history and its specifics with regard to the given issue. The practical part includes a questionnaire survey among history teachers, which maps their experiences of teaching pupils with different mother tongue. The main focus of the practical part is a qualitative investigation among several history teachers and their pupils, conducted through interviews. The paper concludes with methodological recommendations for history teachers when working with pupils with different mother tongue. Keywords pupils with different mother tongue, multilingual pupils, history teaching, history, foreign pupils, methodological recommendations, interview 4en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV