Význam řeči ve výchově a vzdělávání
The meaning of speech in upbringing and education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184734Identifiers
Study Information System: 256278
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Rybák, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
řeč, výchova, filosofie výchovy, hermeneutika, vzděláváníKeywords (English)
speech, upbringing, philosophy of education, hermeneutics, educationPráce se zaobírá souvislostí výchovy a řeči. Cílem této interdisciplinární práce je nastínit význam těchto dvou fenoménů v lidském životě, jejich vzájemnou provázanost a filosoficky reflektovat a charakterizovat vybrané fenomény řeči - dialog, tázání, mlčení a narace. Pomocí předem stanovených výzkumných otázek práce otevírá prostor pro zamyšlení nad významem a využití těchto fenoménů ve výchově a vzdělávání. V první části se práce prostřednictvím odborné literatury zaobírá pojmem výchovy a vzdělávání z hlediska optiky filosofie výchovy. V druhé části je reflektován vztah mezi řečí a lidstvím, poté řečí a výchovou, kde je následně formulován závěr, že řeč a výchova jsou fenomény související a nachází se mezi nimi několik významných paralel. V závěru této části se práce věnuje specifikům humanitního vzdělávání a provázaností s řečovými fenomény. Třetí část práce je zaměřena na charakteristiku vybraných fenoménů řeči - dialogu, tázání, mlčení a narace, kde je výsledkem je formulace závěru, že všechny fenomény lze s výchovou bezprostředně propojit a jsou mnohdy klíčem pro efektivní uskutečňování výchovného procesu/školní výuky. V závěru práce je nastíněno možné budoucí zaměření práce, a to v podobě zanesení vybraných fenoménů do didaktické metodologie. KLÍČOVÁ SLOVA řeč, výchova, filosofie výchovy,...
The thesis deals with the connection between education and speech. The aim of the interdisciplinary thesis is to outline the importance of these two phenomena in human life, their interrelatedness and to philosophically reflect and characterize selected speech phenomena - dialogue, questioning, silence and narration. Using predetermined research questions, the work opens up space for reflection on the meaning and use of these phenomena in upbringing and education. In the first part, the thesis deals with the concept of upbringing and education from the point of view of the philosophy of education through available literature. In the second part, the relationship between speech and humanity is reflected, then speech and education, where the conclusion is that speech and education are related phenomena, and several significant parallels are found between them. At the end of this part, the thesis is devoted to the specifics of humanities education and the connections with given speech phenomena. The third part of the work is focused on the characteristics of selected speech phenomena - dialogue, questioning, silence and narration, where the result is a conclusion that all phenomena can be directly connected with education and are often the key to the effective implementation of the educational...