Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy v tématu zoologie obratlovců
Analysis of Visual Components in Lower-secondary Biology Textbooks in the Topic Vertebrate Zoology
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184482Identifikátory
SIS: 244652
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učebnice, přírodopis, grafické komponenty, analýza vizuálních komponentůKlíčová slova (anglicky)
textbooks, science, graphic components, visual component analysisTato diplomová práce se zabývá vizuálními komponenty v učebnicích přírodopisu pro základní školy, se zaměřením na téma zoologie obratlovců. Cílem práce bylo provést kvantitativní analýzu komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy se schvalovací doložkou MŠMT a zjistit, do jaké míry se vyskytují různé kombinace vizuálních prvků. Analyzovány byly jednotlivé parametry vizuálních komponentů, jako jsou typ, forma, funkce, úhel či vzdálenost prvků. Metoda kvantitativní analýzy umožnila systematické zhodnocení komponentů v hodnocených učebnicích. Výsledky prokázaly, že většina obrázků v těchto přírodovědných učebnicích je stejná a často se vyskytuje výrazná uniformita. To naznačuje, že vizuální komponenty jsou nedostatečně využívány pro podporu učení. Získané poznatky by tak mohly sloužit jako východisko či podpůrný materiál pro vylepšení vizuálního zpracování učebnic přírodopisu nejen pro základní, ale i střední školy.
This thesis deals with visual components in science textbooks for primary schools, focusing on the topic of vertebrate zoology. The aim of the thesis was to conduct a quantitative analysis of the components in primary school science textbooks with the approval of the Ministry of Education and to determine the extent to which different combinations of visual elements occur. Individual parameters of visual components such as type, form, function, angle or distance of the elements were analysed. The quantitative analysis method allowed for a systematic evaluation of the components in the textbooks evaluated. The results showed that most of the images in these science textbooks are the same and there is often significant uniformity. This suggests that visual components are underutilized to support learning. Thus, the findings could serve as a starting point or support material for improving the visual design of science textbooks not only for primary but also for secondary schools.