Show simple item record

Analysis of Visual Components in Lower-secondary Biology Textbooks in the Topic Vertebrate Zoology
dc.contributor.advisorVojíř, Karel
dc.creatorŠindelářová, Barbora
dc.date.accessioned2023-11-06T12:41:29Z
dc.date.available2023-11-06T12:41:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184482
dc.description.abstractThis thesis deals with visual components in science textbooks for primary schools, focusing on the topic of vertebrate zoology. The aim of the thesis was to conduct a quantitative analysis of the components in primary school science textbooks with the approval of the Ministry of Education and to determine the extent to which different combinations of visual elements occur. Individual parameters of visual components such as type, form, function, angle or distance of the elements were analysed. The quantitative analysis method allowed for a systematic evaluation of the components in the textbooks evaluated. The results showed that most of the images in these science textbooks are the same and there is often significant uniformity. This suggests that visual components are underutilized to support learning. Thus, the findings could serve as a starting point or support material for improving the visual design of science textbooks not only for primary but also for secondary schools.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá vizuálními komponenty v učebnicích přírodopisu pro základní školy, se zaměřením na téma zoologie obratlovců. Cílem práce bylo provést kvantitativní analýzu komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy se schvalovací doložkou MŠMT a zjistit, do jaké míry se vyskytují různé kombinace vizuálních prvků. Analyzovány byly jednotlivé parametry vizuálních komponentů, jako jsou typ, forma, funkce, úhel či vzdálenost prvků. Metoda kvantitativní analýzy umožnila systematické zhodnocení komponentů v hodnocených učebnicích. Výsledky prokázaly, že většina obrázků v těchto přírodovědných učebnicích je stejná a často se vyskytuje výrazná uniformita. To naznačuje, že vizuální komponenty jsou nedostatečně využívány pro podporu učení. Získané poznatky by tak mohly sloužit jako východisko či podpůrný materiál pro vylepšení vizuálního zpracování učebnic přírodopisu nejen pro základní, ale i střední školy.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectpřírodopiscs_CZ
dc.subjectgrafické komponentycs_CZ
dc.subjectanalýza vizuálních komponentůcs_CZ
dc.subjecttextbooksen_US
dc.subjectscienceen_US
dc.subjectgraphic componentsen_US
dc.subjectvisual component analysisen_US
dc.titleAnalýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy v tématu zoologie obratlovcůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-08
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId244652
dc.title.translatedAnalysis of Visual Components in Lower-secondary Biology Textbooks in the Topic Vertebrate Zoologyen_US
dc.contributor.refereeŘíhová, Dagmar
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá vizuálními komponenty v učebnicích přírodopisu pro základní školy, se zaměřením na téma zoologie obratlovců. Cílem práce bylo provést kvantitativní analýzu komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy se schvalovací doložkou MŠMT a zjistit, do jaké míry se vyskytují různé kombinace vizuálních prvků. Analyzovány byly jednotlivé parametry vizuálních komponentů, jako jsou typ, forma, funkce, úhel či vzdálenost prvků. Metoda kvantitativní analýzy umožnila systematické zhodnocení komponentů v hodnocených učebnicích. Výsledky prokázaly, že většina obrázků v těchto přírodovědných učebnicích je stejná a často se vyskytuje výrazná uniformita. To naznačuje, že vizuální komponenty jsou nedostatečně využívány pro podporu učení. Získané poznatky by tak mohly sloužit jako východisko či podpůrný materiál pro vylepšení vizuálního zpracování učebnic přírodopisu nejen pro základní, ale i střední školy.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with visual components in science textbooks for primary schools, focusing on the topic of vertebrate zoology. The aim of the thesis was to conduct a quantitative analysis of the components in primary school science textbooks with the approval of the Ministry of Education and to determine the extent to which different combinations of visual elements occur. Individual parameters of visual components such as type, form, function, angle or distance of the elements were analysed. The quantitative analysis method allowed for a systematic evaluation of the components in the textbooks evaluated. The results showed that most of the images in these science textbooks are the same and there is often significant uniformity. This suggests that visual components are underutilized to support learning. Thus, the findings could serve as a starting point or support material for improving the visual design of science textbooks not only for primary but also for secondary schools.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV