Gamifikace a její využití v přírodě
Using gamification in the outdoors
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184359Identifiers
Study Information System: 254098
Collections
- Kvalifikační práce [8815]
Author
Advisor
Referee
Psohlavec, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature
Department
Department of Athletics and Outdoor Sports
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aktivity v přírodě, geocaching, outdoorKeywords (English)
outdoor activites, geocaching, natureNázev: Gamifikace a její využití v přírodě Cíle: Cílem bakalářské práce je vytvořit ucelený přehled o gamifikaci a popsat jednotlivé gamifikační prvky v přírodě. Vlastní rešerše: Jedná se o rešeršní práci. Použila jsem metodu analýzy dokumentů. Zdrojem pro analýzu byly odborné texty dostupné na platformách Web of Science, ResearchGate, Scopus a ScienceDirect, zabývající se danou tématikou. Zjištěné informace jsem utřídila a systematicky zpracovala do přehledného shrnutí. Diskuse a závěr: Gamifikace je zajímavý podpůrný prvek v mnoha oblastech služeb a profesí. Zábavný koncept her se aplikuje i do zdánlivě obyčejných aktivit. Práce popsala gamifikační prvky, které lze využít v programech aktivit v přírodě a zamýšlí se nad jejich pozitivními i negativními dopady pro jedince. Na základě rešerše literatury a vlastní zkušenosti se domníváme, že využívání gamifikace v přírodě má spíše pozitivní dopad na lidské chování. Klíčová slova: hra, aktivity v přírodě, herní prvky, geocaching, turistika
Title: Gamification and its use in nature Aim: The aim of the bachelor thesis is to create a comprehensive overview of gamification and to describe individual gamification elements in nature. Literature review: I have used the method of document analysis in the literature review. Academic texts available on the Web of Science, ResearchGate, Scopus and ScienceDirect platforms and those dealing with the topic have been the sources for the analysis. The gathered information has been systematically organized into a concise survey. Discussion and conclusion: Gamification is an interesting supporting element in many service areas and professions. It applies the fun concept of games to seemingly ordinary activities. The thesis has described gamification elements, which can be used in outdoor education programmes, and discusses positive and negative impacts on an individual. Based on the literature review and my own experience, we believe that the use of gamification in nature has a rather positive impact on human behavior. Keywords: outdoor games, outdoor activities, game elements, geocach