Připravenost finského vzdělávacího systému na kurikulární reformu
Preparedness of Finnish Education System to Curricula Reform
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1839Identifiers
Study Information System: 171953
CU Caralogue: 990021231240106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Kitzberger, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kurikulum, reforma, školství, 2016, připravenost, finský vzdělávací systém, management změnyKeywords (English)
Curriculum, reform, education, 2016, preparedness, Finnish Education System, change managementDiplomová práce představuje právě probíhající vzdělávací reformu ve Finsku. Práce si klade za cíl popsat proces implementace současné kurikulární reformy ve Finsku a zhodnotit připravenost učitelů, studentů učitelství a managementu na kurikulární reformu. V teoretické části jsou uvedena pojetí kurikula a kurikulárních reforem. Dále je stručně představen management změny, důvody, proč jsou reformy úšpěšné či neúspěšné a specifika finského vzdělávacího systému. Výzkumná část práce podrobně analyzuje finské národní kurikulum z roku 2004 a z roku 2014, a také rozhovory s učiteli, studenty učitelství a manažery reformy. Na základě výzkumné části práce může říct, že učitelé a studenti jsou připraveni po stránce znalostní, ale nejsou připraveni na zavedení myšlenek reformy do běžného vyučování. Management reformy je na implementaci připraven. Do tvorby i implementace zapojuje učitele i ostatní zájmové skupiny, reformu komunikuje, vzdělává a má zajištěné financování. V závěru práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky a stanovena doporučení pro další výzkum.
This thesis introduces a topic of current educational reform in Finland. The main goal is to describe a process of implementation of current curricula reform in Finland and evaluate a preparedness of teachers, students of teacher education and management of curricula to curricula reform. In theoretical part, we define "curriculum" and "curriculum reform", then we briefly introduce change management, reasons for successful or unsuccessful reform and specifics of finnish education system. The research part analyses the Finnish National Core Curriculum from 2004 and 2014 in detail. It also analyses interview with teachers, students of teacher education and management of reform. Based on research part of the thesis, we can say that teachers and students have been prepared in a field of knowledge, however they have not been prepared for implementing the ideas of reform into their everyday teaching. The management of reform has been prepared for implementation. Management includes teacher and other stakeholders into creating of the new curricula, the reform is communicated and finances for the reform are secured. Conclusion of the thesis summerize answers for research questions and brings recommendations for a further research.