Show simple item record

Preparedness of Finnish Education System to Curricula Reform
dc.contributor.advisorVoda, Jan
dc.creatorKrálová, Anežka
dc.date.accessioned2017-06-01T05:52:08Z
dc.date.available2017-06-01T05:52:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/1839
dc.description.abstractDiplomová práce představuje právě probíhající vzdělávací reformu ve Finsku. Práce si klade za cíl popsat proces implementace současné kurikulární reformy ve Finsku a zhodnotit připravenost učitelů, studentů učitelství a managementu na kurikulární reformu. V teoretické části jsou uvedena pojetí kurikula a kurikulárních reforem. Dále je stručně představen management změny, důvody, proč jsou reformy úšpěšné či neúspěšné a specifika finského vzdělávacího systému. Výzkumná část práce podrobně analyzuje finské národní kurikulum z roku 2004 a z roku 2014, a také rozhovory s učiteli, studenty učitelství a manažery reformy. Na základě výzkumné části práce může říct, že učitelé a studenti jsou připraveni po stránce znalostní, ale nejsou připraveni na zavedení myšlenek reformy do běžného vyučování. Management reformy je na implementaci připraven. Do tvorby i implementace zapojuje učitele i ostatní zájmové skupiny, reformu komunikuje, vzdělává a má zajištěné financování. V závěru práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky a stanovena doporučení pro další výzkum.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis introduces a topic of current educational reform in Finland. The main goal is to describe a process of implementation of current curricula reform in Finland and evaluate a preparedness of teachers, students of teacher education and management of curricula to curricula reform. In theoretical part, we define "curriculum" and "curriculum reform", then we briefly introduce change management, reasons for successful or unsuccessful reform and specifics of finnish education system. The research part analyses the Finnish National Core Curriculum from 2004 and 2014 in detail. It also analyses interview with teachers, students of teacher education and management of reform. Based on research part of the thesis, we can say that teachers and students have been prepared in a field of knowledge, however they have not been prepared for implementing the ideas of reform into their everyday teaching. The management of reform has been prepared for implementation. Management includes teacher and other stakeholders into creating of the new curricula, the reform is communicated and finances for the reform are secured. Conclusion of the thesis summerize answers for research questions and brings recommendations for a further research.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectKurikulumcs_CZ
dc.subjectreformacs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subject2016cs_CZ
dc.subjectpřipravenostcs_CZ
dc.subjectfinský vzdělávací systémcs_CZ
dc.subjectmanagement změnycs_CZ
dc.subjectCurriculumen_US
dc.subjectreformen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subject2016en_US
dc.subjectpreparednessen_US
dc.subjectFinnish Education Systemen_US
dc.subjectchange managementen_US
dc.titlePřipravenost finského vzdělávacího systému na kurikulární reformucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-01-20
dc.description.departmentCentrum školského managementucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId171953
dc.title.translatedPreparedness of Finnish Education System to Curricula Reformen_US
dc.contributor.refereeKitzberger, Jindřich
dc.identifier.aleph002123124
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineManagement vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineManagement of Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecializations in Pedagogyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csManagement vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enManagement of Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecializations in Pedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce představuje právě probíhající vzdělávací reformu ve Finsku. Práce si klade za cíl popsat proces implementace současné kurikulární reformy ve Finsku a zhodnotit připravenost učitelů, studentů učitelství a managementu na kurikulární reformu. V teoretické části jsou uvedena pojetí kurikula a kurikulárních reforem. Dále je stručně představen management změny, důvody, proč jsou reformy úšpěšné či neúspěšné a specifika finského vzdělávacího systému. Výzkumná část práce podrobně analyzuje finské národní kurikulum z roku 2004 a z roku 2014, a také rozhovory s učiteli, studenty učitelství a manažery reformy. Na základě výzkumné části práce může říct, že učitelé a studenti jsou připraveni po stránce znalostní, ale nejsou připraveni na zavedení myšlenek reformy do běžného vyučování. Management reformy je na implementaci připraven. Do tvorby i implementace zapojuje učitele i ostatní zájmové skupiny, reformu komunikuje, vzdělává a má zajištěné financování. V závěru práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky a stanovena doporučení pro další výzkum.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis introduces a topic of current educational reform in Finland. The main goal is to describe a process of implementation of current curricula reform in Finland and evaluate a preparedness of teachers, students of teacher education and management of curricula to curricula reform. In theoretical part, we define "curriculum" and "curriculum reform", then we briefly introduce change management, reasons for successful or unsuccessful reform and specifics of finnish education system. The research part analyses the Finnish National Core Curriculum from 2004 and 2014 in detail. It also analyses interview with teachers, students of teacher education and management of reform. Based on research part of the thesis, we can say that teachers and students have been prepared in a field of knowledge, however they have not been prepared for implementing the ideas of reform into their everyday teaching. The management of reform has been prepared for implementation. Management includes teacher and other stakeholders into creating of the new curricula, the reform is communicated and finances for the reform are secured. Conclusion of the thesis summerize answers for research questions and brings recommendations for a further research.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Centrum školského managementucs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV