Vývoj imitačních schopností u dětí v prvním půl roce života
Development of imitation capability in children in the first half year of life
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183484Identifikátory
SIS: 244437
Kolekce
- Kvalifikační práce [3173]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žiaková, Elena
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV
Datum obhajoby
11. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Úvod: Bakalářská práce se věnuje sledování vývoje imitačních neboli napodobovacích schopností u dětí do 6. měsíce věku. Sledování dětí se uskutečňovalo v domácím prostředí. Cíl: Cílem této bakalářské práce bylo potvrdit a zmapovat imitační schopnosti u dětí. Dále také porovnat význam cvičení imitace a porovnání, zda schopnost imitace dětí závisí na jejich pohlaví. Metodika: Do studie bylo zapojeno 11 dětí, které musely splňovat podmínky zapojení do studie. Vylučujícím kritériem byly skutečnosti, které by dítěti zamezovaly provedení nápodoby. Děti podstoupily celkem 4 návštěvy, kde jsme já a matka modelovaly dětem 3 jednoduchá orofaciální gesta. Byla to gesta vyplazení jazyka, otevření úst a našpulení úst. Při modelaci gest byl pořizován videozáznam. Výsledky: Na základě sledování dětí bylo možné potvrdit imitaci u dětí do 6. měsíce věku. U žádného z dětí se však neprokázala imitace konstantní po celý první půl rok života. U většiny mnou ověřovaných hypotéz se nepovedlo zamítnout nulovou hypotézu na 5% hladině významnosti, až na hypotézu týkající se gest imitovaných dětmi. U této hypotézy se prokázalo, že děti nejčastěji napodobují modelované vyplazení jazyka oproti gestu našpulení úst a otevření úst. Co se týče závislosti imitace na pohlaví dítěte, tak i u této hypotézy nebylo možné vyvrátit...
Introduction: The Bachelor thesis is dedicated to monitoring the development of imitation abilities in children up to 6 months of age. The monitoring of the children took place in the home environment. Goal: The aim of this bachelor thesis was to confirm and map imitation skills in children. It also compares the importance of exercise imitation and whether children's ability to imitate depends on their gender. Methods: The study involved 11 children who had to meet the conditions of participation in the study. The exclusionary criterion was facts that would have prevented the child from performing the imitation. The children underwent a total of 4 visits, where their mother or I performed 3 simple orofacial gestures for the children. The gestures were: tongue protrusion, mouth opening and lip protrusion. Video footage was taken of the gesture modelling. Results: Based on monitoring of children, imitation could be confirmed in children up to 6 months of age. However, none of the children showed a constant imitation throughout the first half year of life. For most of the hypotheses tested by me, was not possible to reject the null hypothesis at 5% of the level of significance, except for the hypothesis concerning gestures imitated by children. This hypothesis demonstrated that children are most...