Vnímání problematiky školní kázně na 2. stupni ZŠ z pohledu žáků a pedagogů
Perception of the issue of school discipline at the 2nd level of elementary school from the perspective of students and teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180486Identifiers
Study Information System: 245445
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Osobnost žáka, osobnost učitele, motivace, kázeň, nekázeň, výchovné problémy, školní pravidla, autoritaKeywords (English)
Student's personality, teacher's personality, motivation, discipline, indiscipline, educational problems, school rules, authorityDiplomová práce je zaměřená na problematiku kázně a nekázně žáků na 2. stupni vybraných základních škol. Cílem práce je zjistit, jak na kázeň a nekázeň nahlížejí nejen samotní žáci, ale také jejich učitelé. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a je zde popsána kázeň z pohledu několika významných teorií. Práce se soustředí na rozdíl ve vnímání kázně a nekázně očima hlavních aktérů výchovně vzdělávacího procesu, na současné projevy nekázně a její příčiny. Praktická výzkumná část diplomové práce zachycuje výsledky výzkumu a popisuje rozdíly ve vnímání problematiky kázně učiteli a žáky 2. stupně vybraných základních škol. Pro tento kvalitativní výzkum jsem použila metodu polostandardizovaného rozhovoru. Rozhovory se odehrávaly prezenčně na dvou základních školách - Roztoky u Prahy, Kralupy nad Vltavou. Další rozhovory byly získané distanční podobou skrze online rozhovory. Vzhledem k menšímu výzkumnému vzorku nelze výsledky zobecnit, ale mohou být začátkem rozsáhlejšího a dlouhodobějšího výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA Osobnost žáka, osobnost učitele, motivace, kázeň, nekázeň, výchovné problémy, školní pravidla, autorita
The diploma thesis is focused on the issue of discipline and indiscipline of pupils in the 2nd grade of selected elementary schools. The goal of the work is to find out how discipline and non-discipline are viewed not only by the students themselves, but also by their teachers. In the theoretical part, basic terms are defined and discipline is described from the perspective of several important theories. The work focuses on the difference in the perception of discipline and indiscipline through the eyes of the main actors of the educational process, on current manifestations of indiscipline and its causes. The practical research part of the diploma thesis captures the results of the research and describes the differences in the perception of the issue of discipline by teachers and pupils of the 2nd grade of selected elementary schools. For this qualitative research, I used the semi- standardized interview method. The interviews took place face-to-face at two primary schools - Roztoky u Prahy, Kralupy nad Vltavou. Other interviews were obtained remotely through online interviews. Due to the smaller research sample, the results cannot be generalized, but they can be the beginning of a larger and longer-term research. KEYWORDS Student's personality, teacher's personality, motivation, discipline,...