Show simple item record

Involvement of family members in project-based learning in primary school
dc.contributor.advisorVallin, Petra
dc.creatorMichalová, Klára
dc.date.accessioned2023-07-25T00:53:37Z
dc.date.available2023-07-25T00:53:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180475
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the involvement of family members in project-based learning in primary school. The theoretical part of the thesis is divided into two parts. In the first part are defined the terms project, project method and project-based learning, types of projects, their phases, the difference between project and integrated thematic teaching and the advantages and disadvantages of the project method. The second part explores the cooperation and communication between the school and the family, the definition of relevant concepts, the roles that parents can take concerning the school, the building of relations between the school and the family, the expectations that the family and the school can have between them, the involvement of family members in teaching and the forms in which cooperation can be implemented. The empirical part deals with the preparation and realization of three projects that were realized at three different schools. The effort was to involve family members of pupils in these projects and to describe this involvement. Based on semi-structured interviews with the involved teachers of the primary school and questionnaires with family members of pupils who participate in the project-based learning, or did not participate but were allowed to participate, were given...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá zapojením rodinných příslušníků do projektové výuky. Teoretická část práce je rozdělena na dvě části. V první části jsou vymezeny pojmy projekt, projektová metoda a projektová výuka, typy projektů, jejich fáze, rozdíl mezi projektovou a integrovanou tematickou výukou a přednosti a úskalí projektové výuky. Druhá část se zabývá spoluprací a komunikací mezi školou a rodinou, vymezením příslušných pojmů, rolemi, které mohou rodiče vzhledem ke škole zaujmout, budováním vztahů mezi těmito dvěma stranami, očekáváními, která mezi sebou mohou rodina a škola mít, zapojením rodinných příslušníků do výuky a formami, kterými lze spolupráci uskutečnit. Empirická část práce se zaměřuje na přípravu a realizaci tří projektů, které byly realizovány na třech různých školách. Snahou bylo do těchto projektů zapojit rodinné příslušníky žáků a toto zapojení popsat. Na základě polostrukturovaných rozhovorů se zapojenými učitelkami 1. stupně základní školy a dotazníků s rodinnými příslušníky žáků, kteří se do projektové výuky zapojili či se nezapojili, ale zapojení jim bylo umožněno, bylo zodpovězeno to, jak lze zapojit rodinné příslušníky do projektové výuky, jaké do této problematiky vstupují faktory a jaká mají učitelé a rodiče od vzájemné spolupráce očekávání. Zároveň byla na základě...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectcooperation of the school with the familyen_US
dc.subjectinvolvement of parentsen_US
dc.subjectproject-based learningen_US
dc.subjectspolupráce školy s rodinoucs_CZ
dc.subjectzapojení rodinycs_CZ
dc.subjectprojektová výukacs_CZ
dc.titleZapojení rodinných příslušníků do projektové výuky na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-17
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId248897
dc.title.translatedInvolvement of family members in project-based learning in primary schoolen_US
dc.contributor.refereePoche Kargerová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá zapojením rodinných příslušníků do projektové výuky. Teoretická část práce je rozdělena na dvě části. V první části jsou vymezeny pojmy projekt, projektová metoda a projektová výuka, typy projektů, jejich fáze, rozdíl mezi projektovou a integrovanou tematickou výukou a přednosti a úskalí projektové výuky. Druhá část se zabývá spoluprací a komunikací mezi školou a rodinou, vymezením příslušných pojmů, rolemi, které mohou rodiče vzhledem ke škole zaujmout, budováním vztahů mezi těmito dvěma stranami, očekáváními, která mezi sebou mohou rodina a škola mít, zapojením rodinných příslušníků do výuky a formami, kterými lze spolupráci uskutečnit. Empirická část práce se zaměřuje na přípravu a realizaci tří projektů, které byly realizovány na třech různých školách. Snahou bylo do těchto projektů zapojit rodinné příslušníky žáků a toto zapojení popsat. Na základě polostrukturovaných rozhovorů se zapojenými učitelkami 1. stupně základní školy a dotazníků s rodinnými příslušníky žáků, kteří se do projektové výuky zapojili či se nezapojili, ale zapojení jim bylo umožněno, bylo zodpovězeno to, jak lze zapojit rodinné příslušníky do projektové výuky, jaké do této problematiky vstupují faktory a jaká mají učitelé a rodiče od vzájemné spolupráce očekávání. Zároveň byla na základě...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the involvement of family members in project-based learning in primary school. The theoretical part of the thesis is divided into two parts. In the first part are defined the terms project, project method and project-based learning, types of projects, their phases, the difference between project and integrated thematic teaching and the advantages and disadvantages of the project method. The second part explores the cooperation and communication between the school and the family, the definition of relevant concepts, the roles that parents can take concerning the school, the building of relations between the school and the family, the expectations that the family and the school can have between them, the involvement of family members in teaching and the forms in which cooperation can be implemented. The empirical part deals with the preparation and realization of three projects that were realized at three different schools. The effort was to involve family members of pupils in these projects and to describe this involvement. Based on semi-structured interviews with the involved teachers of the primary school and questionnaires with family members of pupils who participate in the project-based learning, or did not participate but were allowed to participate, were given...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV