Narušená komunikační schopnost ve vztahu ke školní zralosti a přípravě dítěte do 1. třídy
Communication disorders in relation to school maturity and the child's preparation for first grade
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180457Identifikátory
SIS: 255016
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
školní zralost, školní připravenost, odklad povinné školní docházky, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, Trénink jazykových schopností podle ElkoninaKlíčová slova (anglicky)
school maturity, school readiness, school attendance delay, communication disorders, speach therapy intervention, Language skills training by Elkonin.Diplomová práce se zabývá tématikou narušené komunikační schopnosti ve vztahu ke školní zralosti a přípravě dítěte do 1. třídy. Teoretická část je věnována teoretickému vymezení problematiky školní zralosti a připravenosti s důrazem na komunikační schopnosti a vliv narušené komunikační schopnosti na vzdělávání na 1. stupni. Dále se zaměřuje na možnosti rozvoje komunikačních schopností dítěte před vstupem do 1. třídy. Jedna kapitola je zaměřena na stimulační program Trénink jazykových schopností podle Elkonina. Praktická část diplomové práce je realizována kvalitativní metodou šetření prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s klinickým logopedem, speciálním pedagogem - logopedem a logopedickým asistentem. V praktické části se zjišťuje, jaké jsou možnosti rozvoje dítěte s narušenou komunikační schopností a přínos programu Trénink jazykových schopností podle Elkonina na narušenou komunikační schopnost v rámci přípravy k zahájení povinné školní docházky. Klíčová slova školní zralost, školní připravenost, odklad povinné školní docházky, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, Trénink jazykových schopností podle Elkonina.
The thesis deals with the topic of communication disorders in relation to school maturity and the child's preparation for first grade. The theoretical part is devoted to the theoretical definition of the issue of school maturity and readiness, with an emphasis on communication skills and the impact of impaired communication skills on first grade education. It also focuses on the possibilities of developing a child's communication skills before entering first grade. One of the chapters focuses on Elkonin's stimulating language skills training program. The practical part of the thesis is conducted by qualitative method of investigation through semi-structured interviews with a clinical speech therapist, a special educator - speech therapist and a speech therapy assistant. The practical part explores the developmental opportunities for the child with impaired communication skills and the benefits of the Elkonin programme for training language skills for impaired communication skills in preparation for the start of compulsory schooling. Keywords school maturity, school readiness, school attendance delay, communication disorders, speach therapy intervention, Language skills training by Elkonin.
