Podpora motivace ke čtenářství a porozumění textu prostřednictvím práce s ilustrací (výtvarnou složkou literárního díla) v mateřské škole
Supporting of motivation for reading and text comprehension through working with illustration (the artistic component of a literary work) in kindergarten
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180425Identifikátory
SIS: 255889
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
16. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
motivace ke čtenářství, porozumění textu, ilustrace, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
motivation for reading, text comprehension, illustrations, kindergartenTato bakalářská práce se zabývá podporou motivace ke čtenářství a porozumění textu prostřednictvím práce s knihou a její ilustrací, a to se zaměřením na práci v mateřské škole. Toto téma jsem si zvolila zejména proto, že kladný vztah ke knihám a porozumění danému textu, rozvíjené již v předškolním věku, dětem tvoří základ do života. Ve škole se budou učit číst a psát, budou potřebovat porozumět zadání a tyto veškeré aktivity, zaměřené na práci s knihou a její ilustrací právě zahrnuje čtenářská pregramotnost. Porozumění textu je jednou ze čtenářských dovedností, kterou se snažíme rozvíjet v předškolním věku. Jde o komplex myšlenkových procesů, které vedou k porozumění čtenému textu. Porozuměním se odkrývá obsah daného textu. V tomto předškolním období se tedy především snažíme vytvářet co nejpozitivnější vztah ke psanému textu, motivovat děti ke čtení, psaní a nenásilnou formou rozvíjet oblasti potřebné pro budoucí čtení. Přesněji se práce zaměřuje na děti v posledním ročníku mateřské školy, tedy na děti před vstupem na základní školu. Výzkum byl realizován s celou třídou, ale zároveň zaměřen na 6 předem vybraných dětí předškolního věku a pozorován jejich vztah ke knihám, práci s knihou a úroveň dovednosti porozumět textu, prostřednictvím ilustrace a čtenářských strategií. Výzkum byl realizován v...
This Bachelor's thesis looks at promoting motivation for reading and understanding the text through working with the book and illustrating it, with a focus on working in nursery school. I chose this theme in particular because a positive relationship with books and an understanding of a given text, already developed in preschool, forms the basis for children to live. In school they will learn to read and write, they will need to understand the assignment, and these all activities, aimed at working with the book and illustrating it, just include reading preliteracy. Understanding the text is one of the reading skills we strive to develop in preschool. It is a complex of thought processes that lead to the understanding of the read text. Understanding reveals the content of the text. In this preschool period, therefore, we try to create the most positive relationship with written text, motivate children to read, write and develop the areas needed for future reading in a non-violent way. More specifically, the work focuses on children in their final year of kindergarten, that is, children before entering primary school. The research was carried out with the entire class, but also focused on 6 pre-selected preschool-age children and observed their relationship to books, book work and level of text...