Extrémní metal - subkultura a identita
Extreme metal - subculture and identity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176882Identifiers
Study Information System: 236407
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Lipský, Matěj
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Metalová hudba, identita, subkultura, etnografie, analýza rozhovorůKeywords (English)
Metal music, identity, subculture, etnography, analysis of interviewCílem této diplomové práce bylo zkoumat identitu extrémně metalových muzikantů. V teoretické části byly vymezeny pojmy identita, žánr, subkultura a byla nastíněna stručná historie extrémního metalu. V empirické části byl prezentován výzkum, ve kterém bylo kvalitativními metodami analyzováno 8 polostrukturovaných rozhovorů s muzikanty grindcoru, black metalu, trash metalu a death metalu. Následně byla provedena analýza rozhovorů, ze které vzešlo 11 hlavních kategorií, které charakterizují individuální zkušenost extrémně metalových muzikantů. Na základě získaných výsledků a dat ze zúčastněného pozorování vznikla kapitola identita extrémně metalového muzikanta v rámci které vyvstaly 2 hlavní oblasti, čistota metalu a energie metalu, které tvoří základní pilíře identity extrémně metalového hudebníka. V následující kapitole byly získaná data zasazena do širšího kontextu pomocí komparace s teoretickými východisky práce. KLÍČOVÁ SLOVA Metalová hudba, identita, subkultura, etnografie, analýza rozhovorů
The aim of this thesis was to investigate the identity of extreme metal musicians. In the theoretical part, the terms identity, genre, subculture were defined and a brief history of extreme metal was outlined. In the empirical part, research was presented in which 8 semi-structured interviews with grindcore, black metal, trash metal and death metal musicians were analyzed using qualitative methods. Subsequently, an analysis of the interviews was carried out, from which 11 main categories emerged that characterize the individual experience of extreme metal musicians. Based on the obtained results and data from participant observation, the chapter on the identity of an extreme metal musician was created, within which 2 main areas emerged, the purity of metal and the energy of metal, which form the basic pillars of the identity of an extreme metal musician. In the following chapter, the obtained data were placed in a wider context by means of a comparison with the theoretical starting points of the work. KEYWORDS Metal music, identity, subculture, etnography, analysis of interview