Poezie ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Using poetry in teaching German as a foreign language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175436Identifiers
Study Information System: 230460
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poezie 20. a 21. století, konkrétní poezie, poezie s tématem 2. světové války, didaktická adaptace, výuka němčina jako cizího jazyka, základní školaKeywords (English)
Poetry of the 20th and 21st century, concrete poetry, poetry of World War II, didactic adaptation, teaching German as an foreign language, elementary schoolDiplomová práce se zabývá oblastí literární vědy a didaktiky, a sice využitím poezie v hodinách němčiny jako cizího jazyka. Jejím cílem je na základě získaných teoretických poznatků navrhnout didaktický materiál, který žákům druhého stupně základní školy přiblíží vybrané básně, vzbudí v nich zájem o četbu i vlastní tvorbu poezie a ukáže jim, jak je možné na poezii nahlížet. Diplomová práce se tematicky zaměřuje na zátěžové situace spjaté s minulostí i současností a vychází z tvorby německých i českých autorů. Kritériem výběru autorů i jednotlivých básní se stal interkulturní dosah poezie a dostupnost lyrických textů v českém i německém jazyce. V literárněvědné části je předmětem zkoumání poezie z terezínského ghetta a konkrétní poezie. Předmětem zkoumání v literárně didaktické části je aplikace poezie z terezínského ghetta a konkrétní poezie z 20. a 21. století. Využitými metodami jsou rešerše primárních i sekundárních zdrojů, jejich kritické zhodnocení a komparace, selektivní výběr textů, zvážení jejich obsahu, délky a jazykové náročnosti, po které následuje didaktická adaptace textu. Práce je rozdělena do pěti kapitol. V první kapitole je představena role literatury ve výuce cizího jazyka s důrazem na poezii s příklady z německy psané literatury. Druhá kapitola se zabývá poezií psanou dětmi a...
The thesis deals with how to use poetry in German classes for non-German students. Its objective is with the help of theory to create tentative didactic material which will introduce to upper primary school pupils selected works of poets of the German language, arouse in them interest in reading and writing poetry and show them various ways of reception and comprehension. From the viewpoint of literary theory, the focus is on the poetry of Terezín ghetto and concrete poetry of the 20th and 21st century. From the perspective of literature didactics, the concern is with utilising poetry in German classes. The methods used are primary and secondary sources research, critical assessment and comparison of the sources, text selection, content assessment in terms of length and demandigness followed by didactic adaptation of the texts. The thesis is divided into five chapters. The first chapter explains the role of literature in teaching foreign languages, special stress being on poetry and examples from literature written in German. The second chapter is built around poetry written by child and adult authors from Terezín ghetto. The third chapter deals with concrete poetry (and its authors). The fourth chapter focuses on didactic possibilities brought to German teaching by poetry. The last, fifth chapter...