Společenské postavení učitele tělesné výchovy
The social status of physical education teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175306Identifikátory
SIS: 175622
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Peřinová, Radka
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Pedagogika, psychologie a didaktika
Datum obhajoby
31. 8. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Učitel, společnost, prestiž, tělesná výchovaKlíčová slova (anglicky)
Teacher, society, status, physical educationNázev: Společenské postavení učitele tělesné výchovy Cíle: Cílem diplomové práce bylo zmapovat profesi učitele tělesné výchovy, zvláště význam, náplň a náročnost této profese. Dále popsat, co může ovlivňovat vnímání společenského postavení učitele tělesné výchovy z pohledu samotných učitelů tělesné výchovy a z pohledu jejich kolegů z pedagogického sboru, kteří tělesnou výchovu neučí. V neposlední řadě bylo cílem práce na základě výpovědí navrhnout, co by mohlo v budoucnosti pozitivně ovlivnit společenské postavení učitele tělesné výchovy. Metody: Hlavní metodou získávání dat byl polostrukturovaný rozhovor. Kvalitativní výzkum byl proveden s využitím zakotvené teorie. K vyhodnocení a následnému zpracování dat byl použit software pro kvalitativní výzkum Atlas.ti. Výsledky: Otázka společenského postavení učitele tělesné výchovy je velmi komplexní a vnímání učitele tělesné výchovy a jeho společenské postavení se na školách liší v závislosti na řadě faktorů. Významně jej ovlivňuje přístup samotného učitele tělesné výchovy, přístup vedení a postavení samotného předmětu. Klíčová slova: Učitel, společnost, prestiž, tělesná výchova
Title: The social status of physical education teachers Objectives: The aim of this diploma thesis was to map the profession of physical education teacher, specifically the importance, content and complexity of it. Further to describe what can affect the perception of the social status of a physical education teacher from the perspective of physical education teachers themselves and from the perspective of their colleagues from the teaching staff who do not teach physical education. Last but not least, the aim of this work was to suggest, based on the statements, what could positively affect the social status of physical education teachers in the future. Methods: The main method of data acquisition was a semi-structured interview. Qualitative research was conducted using grounded theory. We used Atlas.ti qualitative research software for evaluation and subsequent data processing. Results: The question of social status of physical education teachers is very complex and the perception of a physical education teacher and his social status in schools differs depending on a number of factors. It is significantly influenced by the approach of the physical education teacher himself, the approach of the school principal and the position of the subject itself. Keywords: Teacher, society, status, physical...
