Hortiterapie u jedinců s poruchou autistického spektra
Horticultural therapy in individuals with autism spectrum disorder
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174089Identifiers
Study Information System: 237409
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Consultant
Křivánková, Markéta
Majerová, Anna
Referee
Pavlová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Děti, vzdělávání, zahrádkářství, rehabilitace, relaxace, PAS, autismus, školství, volnočasová aktivita, formy uvolněníKeywords (English)
Children, garden, education, rehabilitation, special needs, relaxation, autism spectrum disorder, autism, school, freetime activities, form of relaxationNázev: Hortiterapie u jedinců s poruchou autistického spektra Cíle: Cílem této práce bylo zmapovat využití vzdělávání v přírodním prostředí u dětí s poruchou autistického spektra (PAS) na školách a ve volnočasových organizacích v ČR se zvláštním zaměřením na terapeuticko-pedagogické využití zahrad, tzv. hortiterapii. V rámci šetření bylo zkoumáno, zda tento způsob terapie je součástí výukového působení a jakým způsobem může ovlivnit chování dotčených jedinců. Metody: Empirický výzkum byl proveden sběrem dat s využitím dotazníku vlastní konstrukce. Byl rozeslán pedagogům škol, které zahrnují inkluzi dětí s PAS a do speciálních organizací starajících se o jedince s PAS v celé ČR. Výsledky: Z výsledků dotazníkového šetření, které vyhodnotilo 40 odpovědí, vyplývá, že z oslovených respondentů 41 % se s pojmem ekoterapie setkalo a vnímá ji jako vhodný doplněk. Avšak stejné procento odpovědělo, že o ekoterapii slyšelo poprvé. Do individuálního vzdělávacího plánu a plánů vzdělávací podpory či rozvoje žáků/klientů začleňuje hortiterapii 38,7 % respondentů, pokud je k tomu příležitost, ale 19,4 % si myslí, že není tolik začleňována, jak by bylo vhodné. Ekoterapie i hortiterapie nejvíce podporuje pohybovou zdatnost a jemnou a hrubou motoriku. Pozitivní vliv má ale i v oblasti chování, zvládání stresu a...
Title: Horticultural therapy in individuals with autism spectrum disorder Objectives: The objective of this work was to map the use of education in the natural environment in children with autism spectrum disorder in schools and leisure organizations in the Czech Republic, with special focus on therapeutic- pedagogical use of gardens, called horticultural therapy. As a part of investigation, it was examined whether this form of therapy was part of the teaching process and how it might influence the behaviour of the individuals concerned. Methods: Empirical research was conducted by collecting data using a questionnaire of its own design. It has been sent to school educators who include the inclusion of children with autism spectrum disorder and to special organizations caring for individuals with autism spectrum disorder throughout Czech Republic. Results: The results of the questionnaire survey, which evaluated 40 responses, show that of the respondents interviewed, 41 % encountered the concept of ecotherapy and perceived it as an appropriate supplement. However, the same percentage said they were hearing about ecotherapy for the first time. 38,7 % of respondents incorporate horticultural therapy into an individual education plan and educational support or development plans for pupils/clients when...