Využití nahých plžů ve výuce na ZŠ a SŠ
Use of Slugs in the Elementary and High School Teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1731Identifiers
Study Information System: 159376
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kocurková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
plzák španělský, Arionidae, Limacidae, laboratorní cvičení, potravní preferenceKeywords (English)
the Spanish Slug, Arionidae, Limacidae, Practical Course, food preferencesPředložená práce se zaměřuje na seznámení žáků s běžnými zástupci nahých plžů. V České republice se vyskytuje pět čeledí nahých plžů (Agriolimacidae, Arionidae, Boettgerillidae, Limacidae a Milacidae) a všichni jejich zástupci jsou charakterizováni druhotnou ztrátou schránky. Práce podrobně představuje deset z nich. Součástí práce je zjednodušený determinační dichotomický klíč a atlas. Základ práce však tvoří návrh devíti laboratorních úloh, pozorování a pokusů, které nahé plže představují z mnoha úhlů pohledu, od základního pozorování vnější morfologie přes potravní nároky a smyslové vnímání až po pitvu. Úlohy jsou koncipovány pro využití na střední škole; ve zjednodušené variantě však mohou sloužit i základoškolským prakticky zaměřeným hodinám přírodopisu. Některé z představených úloh (sledování potravních preferencí, smyslové vnímání a reakce na podněty) lze rozšířit na projektový den či déletrvající třídní biologicky zaměřený projekt. Všechny navržené úlohy byly vyzkoušeny. Nejdůležitějším modelovým druhem této diplomové práce je plzák španělský (Arion vulgaris (Moquin-Tandon, 1855)). Jedná se o v ČR nepůvodního, invazivního zástupce čeledi plzákovitých. Díky laboratorním cvičením v práci obsaženým je možné žákům tohoto plže detailně představit a přispět tak k pochopení jeho nebezpečnosti pro...
The present work aims to familiarize students with current representatives of naked snails. In the Czech Republic there are five families of naked snails (Agriolimacidae, Arionidae, Boettgerillidae, Limacidae and Milacidae) and all their representatives are characterized by the loss of a secondary shell. Working closely represents ten of them. Part of the work is simplified determination dichotomous key and atlas. Basis of the thesis is a proposal of nine laboratory exercises, observations and experiments that pose naked snails from many angles, from basic observation of the external morphology through the food demands and sensory perception until after the autopsy. Tasks are designed for use in high school; Simplified variant may serve základoškolským hours practically oriented science. Some of the presented tasks (monitoring food preferences, sensory perception and response to stimuli) can be extended to a project day or protracted class of biologically oriented project. All designed tasks were tested. The most important model species of this thesis is the Spanish slug (Arion vulgaris (Moquin-Tandon, 1855)). It is a Czech non-native, invasive representative of the family Arionidae. Thanks laboratory exercises contained in the work of pupils, it is possible that the snail introduce in detail and...