Optické hračky a animační hříčky ve výtvarné výchově
Optical toys and animation puns in art education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173165Identifiers
Study Information System: 233788
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Magidová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
animace, hra, výtvarná výchova, výtvarné umění, optické klamyKeywords (English)
optical, animation, art education, art creation, optical illusionTato bakalářská práce se věnuje stručně historii animačních hříček, přechodu z předanimačních technik do světa filmové animace. Představuje tuzemskou i zahraniční tvorbu hlavně v oblasti vhodné pro práci s dětmi. Mapuje současné trendy v oboru a jejich další využití pomocí postprodukce. Poukazuje na paralely a inspirativní příklady z filmového nebo galerijního prostředí animace. Didaktická část představuje východiska aplikace různých způsobů animace v praxi se studenty. Jsou zde zohledněny cíle RVP. Ve výtvarné části jsem prozkoumala předanimační techniky pomocí tematicky otevřeného souboru optických hraček (flipbooky, zoetrop, traumatrop) založených na principu zrakové setrvačnosti. Klíčová slova : optika, animace, hra, výtvarná výchova, výtvarné umění, optické klamy
This bachelor's thesis deals briefly with the history of early animation and further transition from pre-animation techniques to the world of film animation. It presents domestic and foreign contemporary work production mainly in the field suitable for working with children. It maps recent trends in the field and their further use through post-production. In addition, it points out parallels and inspirational examples from the film or gallery environment of animation. The didactic part presents the basis of the application of various methods of animation in practice with students. The objectives of the Framework Educational Plan (FEP) are taken into account here. The creative part of the thesis, explores pre-animation techniques using a thematically open set of optical toys (flipbooks, zoetropes, trauma tropes) based on the principle of visual momentum. Keywords : optical, animation, art education, art creation, optical illusion