Zobrazit minimální záznam

Experiences of Teachers in Czech Nursery Schools with the Persona Dolls Method
dc.contributor.advisorLoudová Stralczynská, Barbora
dc.creatorŽajdlíková, Kamila
dc.date.accessioned2022-06-20T10:35:12Z
dc.date.available2022-06-20T10:35:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172870
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with anti-bias education and the Persona Dolls method. The aim of the thesis is to map the experience of teachers in Czech kindergartens who work with the Persona Dolls method and who have completed an accredited long-term Persona Dolls course. The theoretical part focuses on the historical and social context of diversity in the Czech Republic in the 20th century, anti-bias education and the principles and emergence of the Persona Dolls method in the world and in the Czech Republic. The practical part finds out what experience teachers have with the method. Specifically, what do they see as the benefits, risks and obstacles in implementing the method in preschool education and what recommendations do they make. For data collection, an interview method was used with ten graduates of the Persona Dolls course. By analyzing the interviews, it was possible to obtain answers to the research questions posed and to formulate recommendations that emerged from the interviews. KEYWORDS Persona Dolls, Anti-Bias education, Kindergarten, prosocial behaviour, multicultural educationen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá protipředsudkovou výchovou a metodou Persona Dolls. Cílem práce je zmapovat zkušenosti učitelek v českých mateřských školách, které pracují s metodou Persona Dolls a které absolvovaly akreditovaný dlouhodobý kurz Persona Dolls. Teoretická část se zaměřuje na historicko - sociální kontext rozmanitosti v České republice ve 20. století, protipředsudkovou výchovu a principy a vznikem metody Persona Dolls ve světě a v České republice. Praktická část zjišťuje, jaké mají učitelky zkušenosti s metodou. Konkrétně jaké spatřují přínosy, rizika a překážky při implementaci metody v předškolním vzdělávání a jaká doporučení z toho plynou. Pro sběr dat byla využita metoda rozhovoru s deseti absolventkami kurzu Persona Dolls. Analýzou rozhovorů se podařilo získat odpovědi na kladené výzkumné otázky a zformulovat doporučení, která vyplynula z daných rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA Persona Dolls, protipředsudková výchova, mateřská škola, prosociální chování, multikulturní výchovacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPersona Dollscs_CZ
dc.subjectprotipředsudková výchovacs_CZ
dc.subjectmateřská školacs_CZ
dc.subjectprosociální chovánícs_CZ
dc.subjectmultikulturní výchovacs_CZ
dc.subjectPersona Dollsen_US
dc.subjectAnti-Bias educationen_US
dc.subjectKindergartenen_US
dc.subjectprosocial behaviouren_US
dc.subjectmulticultural educationen_US
dc.titleZkušenosti učitelek v českých mateřských školách s metodou Persona Dollscs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-23
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId237246
dc.title.translatedExperiences of Teachers in Czech Nursery Schools with the Persona Dolls Methoden_US
dc.contributor.refereePoche Kargerová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá protipředsudkovou výchovou a metodou Persona Dolls. Cílem práce je zmapovat zkušenosti učitelek v českých mateřských školách, které pracují s metodou Persona Dolls a které absolvovaly akreditovaný dlouhodobý kurz Persona Dolls. Teoretická část se zaměřuje na historicko - sociální kontext rozmanitosti v České republice ve 20. století, protipředsudkovou výchovu a principy a vznikem metody Persona Dolls ve světě a v České republice. Praktická část zjišťuje, jaké mají učitelky zkušenosti s metodou. Konkrétně jaké spatřují přínosy, rizika a překážky při implementaci metody v předškolním vzdělávání a jaká doporučení z toho plynou. Pro sběr dat byla využita metoda rozhovoru s deseti absolventkami kurzu Persona Dolls. Analýzou rozhovorů se podařilo získat odpovědi na kladené výzkumné otázky a zformulovat doporučení, která vyplynula z daných rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA Persona Dolls, protipředsudková výchova, mateřská škola, prosociální chování, multikulturní výchovacs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with anti-bias education and the Persona Dolls method. The aim of the thesis is to map the experience of teachers in Czech kindergartens who work with the Persona Dolls method and who have completed an accredited long-term Persona Dolls course. The theoretical part focuses on the historical and social context of diversity in the Czech Republic in the 20th century, anti-bias education and the principles and emergence of the Persona Dolls method in the world and in the Czech Republic. The practical part finds out what experience teachers have with the method. Specifically, what do they see as the benefits, risks and obstacles in implementing the method in preschool education and what recommendations do they make. For data collection, an interview method was used with ten graduates of the Persona Dolls course. By analyzing the interviews, it was possible to obtain answers to the research questions posed and to formulate recommendations that emerged from the interviews. KEYWORDS Persona Dolls, Anti-Bias education, Kindergarten, prosocial behaviour, multicultural educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV