Chyba ve výuce z pohledu žáků a pedagogů 2. stupně základní školy
Error in teaching from the point of view of pupils and teachers of the 2nd grade of primary school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172802Identifiers
Study Information System: 223249
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Franke, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
chyba, pupil, teacherKeywords (English)
error, pupil, teacherTato bakalářská práce se zabývá tématem chyby ve výuce z pohledu učitelů a žáků 2. stupně základní školy. Je tradičně rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou objasněna témata vztahující se k definici a roli chyby v procesu učení z pohledu pedagogické didaktiky a psychologie. Následují kapitoly věnované modelům práce s chybou vycházejícím z českých i zahraničních výzkumných šetření a problematice zpětné vazby. V neposlední řadě jsou představena profesní a osobnostní specifika účastníků vzdělávacího procesu, která mohou mít svůj podíl na vnímání chybného výkonu ve školním prostředí. Empirická část obsahuje popis výzkumu, jehož primárním cílem bylo zmapovat pojetí chyby ve výuce dle žáků a učitelů 2. stupně základní školy. Výzkumný vzorek byl tvořen 6 žáky a 5 učiteli. Analýza dat získaných formou polostrukturovaných rozhovorů přinesla odpovědi na hlavní i dílčí výzkumné otázky studie. Hlavním přínosem výzkumu se jeví bližší porozumění faktorům ovlivňujícím prožívání chybného výkonu z pohledu žáků a vyučujících. Získaná data vypovídají, že zejména v žácích chyby vzbuzují nepříjemné emoce. Aby mohlo být ve třídě budováno pozitivní pojetí chyby, je nutná vědomá aktivita jak vyučujících, tak žáků. Dle respondentů pomáhá klidná a srozumitelná zpětná vazba, hledání dílčích...
This bachelor thesis describes and discusses error in teaching from the point of view of pupils and teachers of the 2nd grade of primary school. It is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part clarifies topics related to the definition and role of error in the learning process from the perspective of pedagogical didactics and psychology. The following chapters are devoted to error management based on Czech and foreign researches and the theory of feedback. Last but not least, there are presented professional and personal specifics of the participants in the educational process, which may take a part in the perception of error in school. The empirical part contains a description of the research, which primary goal was to map the concept of error in teaching according to the pupils and teachers of the 2nd grade of primary school. The research sample consists of 6 pupils and 5 teachers. Based on the analysis of the data from semi-structured interviews, the main and partial research questions of the study were answered. The main benefit of the research seems to be a closer understanding of the factors influencing the experience of error from the perspective of pupils and teachers. The obtained data show that errors arouse unpleasant emotions, especially in students. In...