Role well-beingu v profesním životě vysokoškolských učitelů a návrh aktivit pro jeho zlepšení
Well-being in professional life of university teachers and design of activities for its improvement
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172618Identifikátory
SIS: 233541
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
High, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zdraví, well-being, psychické zdraví, vysokoškolští učitelé, aktivity, intervenceKlíčová slova (anglicky)
health, well-being, mental health, university teachers, activities, intervenceTato diplomová práce se zabývá well-beingem vysokoškolských učitelů. Cílem bylo navrhnout aktivity, které se dají zařadit do života vysokoškolských učitelů a vedou ke zlepšení jejich well- beingu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definováním well-beingu a vysvětlením různých přístupů k jeho definici. Dále je zde uveden popis dalších teoreticky významných východisek, vedoucích k osobní pohodě. Těmito východisky jsou spirituální a kognitivní well-being, některá témata pozitivní psychologie (fyzické zdraví, sociální zdraví, optimismus, vděčnost), Maslowova pyramida potřeb, hygge a Okinawský program. V teoretické části je také vysvětleno spojení práce s well-beingem a představení rizikových faktorů učitelského povolání, jako jsou stres a syndrom vyhoření. V neposlední řadě je zde uveden popis náplně práce vysokoškolských učitelů, který má za účel představit širokou škálu činností, které je v této práci nutné vykonávat. V praktické části je navrženo v osmi kapitolách 42 aktivit, jež odpovídají klasifikaci samotného well-beingu Harvardovou univerzitou. Tyto druhy well-beingu jsou well-being emoční, prostředí, finanční, intelektuální, fyzický, vztahový, spirituální a odborný. Zlepšování každého z představených well-beingů vede k celkové osobní pohodě. V...
This diploma thesis deals with the well-being of university teachers. The aim was to design activities that can be included in the lives of university teachers and improve their well-being. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with both the definition of well-being and the explanation of various approaches to its definition. There is also a description of other theories, which contain components leading to optimal well-being. These theories are spiritual and cognitive well-being, some topics of positive psychology (physical health, social health, optimism, gratitude), Maslow's pyramid of needs, hygge and the Okinawan program. The theoretical part also explains the connection between work and well- being and introduces the risk factors of the teaching profession, such as stress and burnout syndrome. Finally, the work description of university teachers is introduced to present the number of activities that are necessary to perform this line of work. In the practical part, 42 activities are proposed. They are divided into eight chapters, according to the types of well- being proposed by Harvard University. These types of well-being are emotional, environmental, financial, intellectual, physical, relational, spiritual, and vocational well-being. Working...