Přístup učitele k jazykové a situační rovině matematické slovní úlohy
Teacher's approach to language and situational context of mathematical word problem
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172606Identifiers
Study Information System: 211308
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Macháčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
slovní úloha, paradigmatický a narativní přístup, učitel, jazyk slovní úlohy, situační kontext slovní úlohy, řešení slovní úlohyKeywords (English)
word problem, paradigmatic and narrative approach, teacher, language of word problem, situational context of word problem, word problem solvingCílem této práce je prozkoumat, jak pracují učitelé na 1. stupni ZŠ se slovní úlohou z pohledu jazykové a situačně-kontextové roviny úlohy. Dále se práce zaměřuje na přístupy učitelů k práci se slovní úlohou a identifikaci jevů směřujících k některému z kognitivních módů - paradigmatickému či narativnímu -, které popisují J. S. Bruner (1986) a O. Chapmanová (2006). Hlavní výzkumnou metodou je pozorování učitelek při práci se slovní úlohou ve třídě, rozhovor s učitelkami a žáky. V teoretické části práce je vymezena slovní úloha a je věnována pozornost slovní úloze z hlediska jazyka a kontextu. Je zde popsán poznávací proces myšlení žáka a dva přístupy řešení problémů - narativní a paradigmatický - podle J. S. Brunera a jejich aplikace při řešení slovních úloh, které se věnovala O. Chapmanová. Dále je popsáno zakotvení slovních úloh v rámcovém vzdělávacím programu a specifikace nestandardních slovních úloh. Praktická část je postavena na kvalitativním výzkumu. Výzkum je navržen tak, aby poskytl objektivní informace o tom, jaký přístup volí učitelé při práci se slovní úlohou a jakým způsobem pracují s její jazykovou a situační rovinou. Výzkum proběhl ve dvou etapách, každá z nich je rozdělena do čtyř fází - rozhovor s učiteli o jejich běžné práci se slovní úlohou, pozorování práce učitele s...
The focus of this thesis is to investigate how the elementary school teachers work with mathematical word problem from the perspective of language and situational-contextual level of word problem. Furthermore it is focused on the teachers' work approach to the word problem and identification of phenomena oriented to one of cognitive modes - paradigmatic and narrative described by J. S. Bruner (1986) and O. Chapman (2006). The main research method of this thesis is based on observing how the teachers work with the word problem in class and interviewing them as well as pupils. In the theoretical part of the thesis the mathematical word problem is determined, and it is focused on the word problem on the level of language and context. The cognitive functioning of pupil is described as well as the two problem solving approaches - narrative and paradigmatic by J. S. Bruner, and their application during solving the word problem according to O. Chapman's elaboration. Furthermore the definition of word problem and specification of non-standard word problem in curriculum document FEP BE is described. The practical part is based on qualitative research. The research is designed to provide objective information about the teachers' approach to the word problem and teachers' way of working with language and...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Slovní zásoba u dětí ve věku od 2 do 3 let
Defence status: DEFENDEDLacinová, Martina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Date of defense: 16. 5. 2023The diploma thesis deals with the issue of active and passive vocabulary in children aged 2-3 years. The theoretical part of the thesis focuses on defining speech development in children, describing in detail the development ... -
Advanced Learners and Native Speakers in Czech ELT Classes
Defence status: DEFENDEDFojtík, David (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Date of defense: 2. 9. 2020Keywords: Advanced learners, bilingual students, vocabulary, student vocabulary size, case study, receptive vocabulary, productive vocabulary Secondary-school teachers at Czech schools are encountering an increasing number ... -
Slovní zásoba současné dětské populace
Defence status: DEFENDEDPánková, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 10. 9. 2015Předkládaná práce se zabývá lexikálně-sémantickou rovinou jazyka u dětí předškolního věku. Zaměřuje se na slovní zásobu aktivní i pasivní. První část nastiňuje teoretický základ za použití odborné literatury. Pojednává o ...